22 wrze艣nia 2000 roku w bielskim zak艂adzie Fiat Auto Poland zako艅czy艂a si臋 produkcja "malucha" w Polsce. Pierwszego polskiego Fiata 126p zmontowano 6 czerwca 1973 r. z oryginalnych w艂oskich cz臋艣ci. Przez wiele lat "maluch" by艂 najcz臋艣ciej spotykanym samochodem na polskich drogach.
Na pocz膮tku lat 70. kosztowa艂 69 tysi臋cy 贸wczesnych z艂otych, czyli mniej wi臋cej 20 艣rednich pensji, a na samochodowych gie艂dach p艂acono za niego 110 tys. z艂. 呕eby kupi膰 "malucha", trzeba by艂o mie膰 nie tylko pieni膮dze, ale te偶 talon, czyli przydzia艂.
Oryginalne w艂oskie cz臋艣ci
Pierwszego polskiego "malucha" zmontowano 6 czerwca 1973 r. z oryginalnych w艂oskich cz臋艣ci. Seryjna produkcja tego modelu w zak艂adach we w艂oskim Cassino trwa艂a ju偶 w贸wczas od blisko roku. W pa藕dzierniku 1972 r. odby艂a si臋 mi臋dzynarodowa premiera auta podczas Salonu Samochodowego w Turynie, a nied艂ugo potem auto by艂o prezentowane na warszawskim Placu Defilad. Oficjalnie seryjna produkcja w Bielsku-Bia艂ej ruszy艂a 22 lipca 1973 r.; we wrze艣niu 1975 r. rozpocz臋艂a si臋 natomiast produkcja w nowej fabryce w Tychach. Produkcja "malucha" w Polsce by艂a efektem kontraktu "o wsp贸艂pracy przemys艂owej i licencyjnej na samoch贸d ma艂olitra偶owy 126", zawartego przez polskie w艂adze z Fiatem 29 pa藕dziernika 1971 r. Zgodnie z jego zapisami, Fiat 126p to samoch贸d z tylnym nap臋dem, dwucylindrowym silnikiem o pojemno艣ci 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM oraz samono艣nym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem.
Awans technologiczny
Licencji nie kupiono za dewizy - zosta艂a sp艂acona m.in. wytwarzanymi w polskich zak艂adach silnikami i skrzyniami bieg贸w do modelu 126 wytwarzanego we W艂oszech. Wraz z zakupem licencji na produkcj臋 auta kooperanci dawnej Fabryki Samochod贸w Ma艂olitra偶owych otrzymali te偶 technologie produkcji detali z materia艂贸w do licencyjnego samochodu, kt贸rych wcze艣niej nie robiono w Polsce. Oznacza艂o to awans technologiczny dla wielu firm z sektora metalurgicznego, chemicznego czy elektrotechnicznego. Ostatni "maluch", wyprodukowany jesieni膮 2000 r., trafi艂 do Muzeum Fiata w Turynie, a inny z ostatnich egzemplarzy - do Muzeum Techniki w Warszawie. W sumie w latach 1973-2000 w zak艂adach w Bielsku-Bia艂ej i Tychach wyprodukowano ponad 3,3 mln tych aut, z czego blisko 900 tys. trafi艂o na eksport. We W艂oszech powsta艂o natomiast ponad 1,3 mln Fiat贸w 126.
Na Kubie i Antypodach
W 1988 r. "maluchy" wyeksportowano do Australii i na Kub臋. Dzi臋ki zmianom konstrukcyjnym Fiat 126p doczeka艂 si臋 tak偶e wersji rajdowej. Polscy rajdowcy zachwalali w latach 70., 偶e na krajowych i mi臋dzynarodowych trasach ma艂e auto sprawowa艂o si臋 nadspodziewanie dobrze. Np. zim膮 1975 r. Sobies艂aw Zasada z Longinem Bielakiem testowali "malucha" zim膮 na trasie dojazdowej Warszawa-Monaco - by艂 to tzw. odcinek dojazdowy s艂ynnego Rajdu Monte Carlo.
Zobacz: Maluch za kierownic膮 "malucha"
Autor: ag//ms / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Stiopa/Wikipedia (CC BY-SA 2.0)