W poniedziałek po południu pierwsze samochody pojawiły się na nowym fragmencie jezdni na powstającej w województwie łódzkim autostradzie A1. Chodzi o blisko 5-kilometrowy odcinek drogi w okolicach Radomska. Ruch na nowej jezdni odbywa się dwoma pasami w kierunku Częstochowy i jednym pasem w stronę Łodzi. Druga jezdnia na tym odcinku ma być gotowa pod koniec przyszłego roku.
- To historyczny moment. Pierwszy z czterech odcinków budowanej w województwie łódzkim autostrady A1 ma już nowy odcinek betonowej jezdni o długości 4,8 kilometra, który został właśnie oddany do dyspozycji kierowców - ogłosił podczas briefingu rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Maciej Zalewski.
A1 Radomsko - mosty na Warcie
W poniedziałek drogowcy przełożyli ruch na jezdnię wschodnią A1 między drogą krajową numer 42 w Radomsku i mostami na Warcie.
W okolicy istniejącego skrzyżowania budowanej autostrady A1 i DK 42 kierowcy zjeżdżają teraz ze starej jezdni zachodniej na nowo powstały betonowy odcinek trasy po stronie wschodniej i pokonują nim dystans blisko 5 kilometrów, w okolice mostów na Warcie, gdzie wracają na jezdnię zachodnią.
Na nowej jezdni, podobnie jak dotychczas, obowiązuje układ 2+1, co oznacza dwa pasy ruchu w kierunku Częstochowy i jeden w stronę Łodzi. "Jest to konieczne, aby zakończyć przy nowej jezdni takie prace jak: odwodnienie, ekrany, czy bariery. Wówczas będzie możliwe wprowadzenie ruchu w układzie 2+2. Powinno to nastąpić na przełomie roku" - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Cały odcinek "D" od Radomska do granicy z województwem śląskim liczy 7 kilometrów. Inwestycję wykonuje Intercor. Dyrektor firmy Jerzy Sobolewski poinformował, że budowa nowej jezdni zajęła rok, ale wcześniej przez podobny okres trwały prace projektowe.
- Po przerzuceniu ruchu zaczynamy prace przy rozbiórce starej nawierzchni, a następnie budowę drugiej jezdni. Nasz plan zakłada, by w listopadzie przyszłego roku udostępnić obie jezdnie, z których każda będzie mieć po trzy pasy ruchu - tłumaczył.
Pięć odcinków
Budowę A1, która jest realizowana w śladzie obecnej drogi krajowej numer 1, podzielono na pięć części, z których cztery o łącznej długości 64 kilometrów przebiegają przez województwo łódzkie.
Fragment "A" (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek "C" (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek "D" (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona firma PUT Intercor. Najpóźniej ma powstać odcinek "B" między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km), który za 857 mln zł brutto zrealizuje firma Mirbud SA.
Zalewski zapewnił, że wszyscy wykonawcy realizują prace zgodnie z harmonogramem. - Nie mamy nigdzie opóźnień. Najprawdopodobniej już w niedzielę kierowcy pojadą na nowej jezdni na części trasy na odcinku "A", a w pierwszych dnia należy spodziewać się podobnej operacji na odcinku "C" - zaznaczył.
Zdaniem rzecznika, cała autostrada A1 między Tuszynem pod Łodzią a granicą województwa łódzkiego powinna być gotowa na przełomie 2022 i 2023 roku.
Autostrada A1
A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń".
Po zakończeniu budowy trasa utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic. Ma też ułatwić dostęp do polskich portów transportom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA