Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) nie zostały wdrożone we wszystkich firmach. Polski Fundusz Rozwoju od 18 listopada zacznie wysyłać wezwania do prawie 650 tysięcy podmiotów, które były zobowiązane do zawarcia umów o zarządzanie PPK, ale dotąd tego nie zrobiły.
Polski Fundusz Rozwoju wyjaśnił, że ma wynikający z przepisów obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych dopełniły tego obowiązku.
Od 18 listopada Fundusz rozpocznie wysyłkę wezwań do prawie 650 tys. podmiotów, których nie ma w ewidencji PPK prowadzonej przez PFR, z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. Wezwanie zostanie udostępnione w Platformie Usług Elektronicznych ZUS danego pracodawcy. Będzie zawierać link przekierowujący bezpośrednio na stronę PFR, na której znajduje się specjalny formularz. Wypełniając go, pracodawca poinformuje o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie braku takiej umowy.
Do formularza będzie można zalogować się za pomocą podanych w treści dokumentu NIP i TOKENU. Fundusz zapewnił, że wypełnienie formularza nie zajmie więcej niż kilka minut. Jeśli firma nie posiada PUE ZUS, wezwanie otrzyma pocztą.
Wysyłanie wezwań ma się zakończyć do końca tego roku.
Pracownicze Plany Kapitałowe - firmy
Po otrzymaniu wezwania firma powinna sprawdzić, czy ma obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Polski Fundusz Rozwoju przypomniał, że tylko trzy grupy podmiotów nie muszą tworzyć PPK: mikroprzedsiębiorcy, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK; osoby fizyczne zatrudniające osobę fizyczną - w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą; podmioty, które w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK prowadziły Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) oraz naliczały i odprowadzały składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia dla minimum 25 proc. osób zatrudnionych i nadal są uprawnione do korzystania z tego zwolnienia.
Jeśli firma, która otrzyma wezwanie od Funduszu, należy do którejś z tych kategorii i nie ma obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK, powinna poinformować o tym PFR, zaznaczając odpowiedni punkt w formularzu i wysyłając go.
Jeśli pracodawca, który otrzyma wezwanie, nie jest zwolniony z obowiązku wdrażania PPK, powinien jak najszybciej zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (PFR TFI) lub wybrać instytucję finansową, z którą chce zawrzeć umowę. Instytucję finansową należy wybrać spośród wpisanych do ewidencji PPK, wymienionych na stronie www.mojeppk.pl. Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK będzie 30 dni od otrzymania wezwania.
Jeśli pracodawca wybrał już instytucję finansową i podpisał umowę o zarządzanie PPK, powinien poinformować o tym PFR, zaznaczając odpowiedni punkt w formularzu i wysyłając go. Po zawarciu umowy o zarządzanie PPK, pracodawca ma obowiązek zawrzeć również umowę o prowadzenie PPK dla osób zatrudnionych - przypomniano w komunikacie.
Za niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w terminie grozi grzywna w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń w podmiocie zatrudniającym w roku obrotowym poprzedzającym niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy.
Pracownicze Plany Kapitałowe - co to
Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny i powszechny system długoterminowego oszczędzania. W założeniu ma stanowić sposób na dodatkowe oszczędzanie na starość. Do programu może przystąpić każdy zatrudniony, który podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. Oszczędności tworzone będą wspólnie przez pracowników, pracodawców oraz państwo.
Tak zwane podstawowe wpłaty do PPK, finansowane przez pracowników i pracodawców, wynoszą: 2 procent wynagrodzenia brutto, które zapłaci pracownik, przy czym osoby zarabiające mniej niż 120 procent minimalnego wynagrodzenia mogą wnioskować o obniżenie składki do 0,5 procent, oraz 1,5 procent wynagrodzenia brutto pracownika, które ma wpłacać pracodawca.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock