Pracownicy i studenci Politechniki Białostockiej odnowili polski odrzutowiec myśliwski Lim-5 z 1957 roku. Maszyna została poddana gruntownej renowacji. Teraz można ją podziwiać w parku militarnym. Ustawiono ją tak, jakby miała zaraz wystartować.
Pracownicy i studenci Politechniki Białostockiej, na podstawie umowy z Muzeum Wojska, odnowili odrzutowiec myśliwski Lim-5 z 1957 roku, który przez ponad trzy dekady stał na terenie Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej i dosłownie wrósł w ziemię. - Dokładnie przeanalizowaliśmy jego konstrukcję, rozpołowiliśmy go, wyjęliśmy silnik i zmontowaliśmy to wszystko w całość – powiedział TVN24 profesor Politechniki Białostockiej Jarosław Szusta, prorektor do spraw studenckich.
Najpierw uzupełniono braki w poszyciu
Gdy został przewieziony na wydział mechaniczny PB, najpierw uzupełniono braki w poszyciu. Brakujące elementy – między innymi peryskop i światełka boczne – zostały wydrukowane w technologii 3D. Gruntowną renowację przeszła też powłoka lakiernicza.
- Mieliśmy kilka trudnych etapów, z którymi musieliśmy sobie poradzić. Pierwszym było bezpieczne zdjęcie powłoki lakierniczej, drugim demontaż silnika, a trzecim montaż gotowego samolotu na pylonie (konstrukcja, na której umieszczono zabytek – red.) – mówił nam magister inżynier Bartosz Ostrowski z wydziału mechanicznego Politechniki Białostockiej.
Opracowali koncecję odpowiedniego posadowienia samolotu
Kolejny zespół zajął się wyeksponowaniem zabytku na terenie Parku Militarnego Muzeum Wojska w Białymstoku przy ulicy Węglowej 3. Opracował koncepcję, a następnie projekt posadowienia samolotu w taki sposób, aby zwiedzający mieli wrażenie, że maszyna za chwilę wystartuje.
Efektowny pylon zaprojektował dr inż. arch. Janusz Grycel z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, a obliczeniami konstrukcyjnymi zajął się dr inż. Marcin Gryniewicz z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.
Służbę zakończył w 1989 roku
Zbudowany w 1957 roku odrzutowiec przez rok służył w Słupsku, od 1958 roku stacjonował w Malborku, a od 1973 roku był na stanie 58. lotniczego pułku szkoleniowo-bojowego w Dęblinie.
Czytaj też: Salamandra po renowacji. Szybowiec z 1946 roku wrócił na wystawę Muzeum Lotnictwa Polskiego
Od 1980 roku latał w 38. lotniczym pułku szkoleniowo-bojowym w Modlinie. Służbę zakończył w 1989 roku w Białej Podlaskiej, po czym trafił do zbiorów Muzeum Wojska w Białymstoku.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: Piotr Awramiuk/ Politechnika Białostocka