Ponad 40 lat ukrywała się przed naukowcami

Live Science, Queensland Museum
Scynka z gatunku Austroablepharus barrylyoni
Scynka z gatunku Austroablepharus barrylyoniConrad Hoskin
Scynka z gatunku Austroablepharus barrylyoniConrad Hoskin

Jaszczurka z rodziny scynkowatych (Austroablepharus barrylyoni) została odnaleziona w australijskim stanie Queensland ponad 40 lat od poprzedniej obserwacji. Poza tym badaczom udało się wpaść na ślad dwóch innych rzadkich gatunków. Aby móc odpowiednio chronić te rzadkie zwierzęta, konieczne są dalsze badania ich populacji.

Ochrona niektórych gatunków może stanowić spore wyzwanie. Zwierzęta zamieszkujące trudno dostępne, odludne tereny, mogą łatwo umknąć uwadze naukowców na długie lata. Przydarzyło się to w północno-wschodniej Australii, gdzie badaczom udało się zaobserwować zwierzęta, które ukrywały się przed ludzkim okiem od całych dekad.

Niewidoczny od ponad 40 lat

Australijscy naukowcy prowadzili badania w regionie Mount Surprise, położonym kilkaset kilometrów na południe od miasta Cairns. Chociaż obszar ten jest stosunkowo nieduży, przyrodnicy stanęli przed sporym wyzwaniem - planowali odnaleźć ślady trzech niewielkich gatunków zwierząt z rodziny scynkowatych. Są to jaszczurki o wydłużonych ciałach, posiadające słabo rozwinięte kończyny lub ich brak.

Poszukiwania przyniosły owoce - badaczom udało się znaleźć przedstawicieli gatunków Lerista storri, Lerista ameles i, co okazało się najbardziej ekscytujące, Austroablepharus barrylyoni, bo po raz ostatni widziane były w 1981 roku. Obawiano się, że wyginęły. Ze względu na to, że zamieszkują jedynie niewielki teren, na którym prowadzony jest wypas bydła, badacze obawiali się o los tego gatunku.

- Znalezienie wszystkich trzech scynek było ekscytującym momentem, ale odnalezienie A. barrylyoni okazało się naprawdę wyjątkowe. Wszystkie te jaszczurki są trudne do znalezienia i rzadkie. Dwa gatunki należą do rodzaju Lerista, występującego tylko w Australii - opowiadał kierownik zespołu badawczego, Andrew Amey z Muzeum w Queensland.

Scynka z gatunku Austroablepharus barrylyoniAngus Emmott

Rzadkie i wrażliwe

Jak wyjaśnił Amey, odkrycie pokazuje, że nawet siedliska będące w użytkowaniu rolnym, na przykład łąki i pola, nadal mogą skrywać w sobie gatunki kluczowe dla utrzymania różnorodności biologicznej. Niewielki zasięg występowania scynek sprawia, że są one podatne na szkodliwe zdarzenia, takie jak pożary buszu, susze czy choroby.

Kolejnym krokiem naukowców będą dalsze badania zagrożonych gatunków, co wiąże się z dalszą pracą w terenie.

- Musimy wiedzieć, czy ich populacja jest zdrowa, czy też się kurczy. Nie możemy podjąć skutecznych działań w celu ich ochrony, jeśli nie wiemy, gdzie występują i jakie zagrożenia mają na nie wpływ - powiedział Amey.

Autorka/Autor:as/dd

Źródło: Live Science, Queensland Museum

Źródło zdjęcia głównego: Angus Emmott

Nadchodzące dni przyniosą zmianę w pogodzie. Weekend zapowiada się jeszcze wiosennie ciepło, jednak za sprawą przebudowania pola barycznego do naszej części kontynentu zacznie płynąć chłodniejsze powietrze. Pojawią się lokalne opady deszczu ze śniegiem, a nawet samego śniegu.

Zmiana pogody. W prognozie widać opady śniegu

Zmiana pogody. W prognozie widać opady śniegu

Pogoda na jutro. Nocą w części kraju możemy spodziewać się mgieł. W sobotę 2.03 lokalnie pojawi się słaby deszcz, ale będzie też szansa na rozpogodzenia. Termometry pokażą maksymalnie do 17 stopni Celsjusza.

Pogoda na jutro - sobota, 2.03. Mglista, miejscami deszczowa noc

Pogoda na jutro - sobota, 2.03. Mglista, miejscami deszczowa noc

Teksas zmaga się od kilku dni z pożarami. Żywioł zagraża ludziom, budynkom oraz zwierzętom. Na nagraniu z drona można zobaczyć, jak wygląda krajobraz zniszczony przez szalejące płomienie.

Tylko zgliszcza. Krajobraz po "piekielnej" pożodze

Tylko zgliszcza. Krajobraz po "piekielnej" pożodze

Reuters, tvnmeteo.pl, CNN

Sycylia zmaga się z poważną suszą. Brak opadów zimą sprawił, że dostęp do słodkiej wody jest mocno ograniczony. Mieszkańcy muszą magazynować deszczówkę.

Po wodę chodzą do fontanny, wanny napełniają na zapas

Po wodę chodzą do fontanny, wanny napełniają na zapas

Tak ciepłego lutego w Polsce nie było od ponad 100 lat. Już na samym początku miesiąca zaczęły pojawiać się pierwsze oznaki wiosny. - Właściwie można powiedzieć, że nie tyle wiosna przychodzi wcześniej, co skraca się zima - skomentował rzecznik Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Grzegorz Walijewski. - To już nie będzie to, co kiedyś, gdy temperatura ujemna utrzymywała się kilkanaście czy kilkadziesiąt dni. To już się zmieniło - powiedział.

Zima się skróciła. "To już nie będzie to, co kiedyś"

Zima się skróciła. "To już nie będzie to, co kiedyś"

Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie mają w planach wysłanie w kosmos własnego satelity o nazwie HYPE. Trwa faza projektowania urządzenia, które na orbitę dotrzeć ma na jesieni tego roku. Sprzęt pozwoli na monitorowanie zmian klimatu, a młodzi inżynierowie chcą skupić się na problemie smogu.

Studenci budują satelitę, będzie miała swój selfie stick

TVN24 GO, "Kijek w kosmosie"

Bóbr, który zamieszkał nad Morskim Okiem, przetrwał zimę - przekazał leśniczy Tatrzańskiego Parku Narodowego Grzegorz Bryniarski. Obecność tych gryzoni w Tatrach jest obserwowana dopiero od trzech lat.

Wiemy, co słychać u bobra znad Morskiego Oka

Wiemy, co słychać u bobra znad Morskiego Oka

W największym pożarze w historii Teksasu spłonął obszar o powierzchni niemal 405 tysięcy hektarów. Zginęły co najmniej dwie osoby. Władze ostrzegają przed możliwością zniszczenia wielu domów, bydła i obiektów będących źródłem utrzymania ludzi.

"Największe piekło w historii pochłania z każdą minutą coraz większe obszary"

"Największe piekło w historii pochłania z każdą minutą coraz większe obszary"

Odyseusz, pierwszy amerykański statek kosmiczny, który wylądował na Księżycu od pół wieku, stracił w czwartek zasilanie i przeszedł w stan uśpienia. W mroźną księżycową noc zakończył misję - poinformowała firma Intuitive Machines, projektant lądownika. Choć komunikacja z pojazdem i realizacja celów naukowych były utrudnione z powodu jego kłopotów z lądowaniem, to udało się uzyskać potrzebne dane, a NASA uznała misję za sukces.

"Dobranoc, Odie. Mamy nadzieję, że jeszcze coś od ciebie usłyszymy"

"Dobranoc, Odie. Mamy nadzieję, że jeszcze coś od ciebie usłyszymy"

PAP, Reuters, tvnmeteo.pl

Wiosna meteorologiczna się rozpoczęła. To oznacza, że już niedługo przywitamy także wiosnę kalendarzową i astronomiczną. Tę ostatnią wyznacza moment równonocy wiosennej. Kiedy wypada w tym roku? Sprawdź, aby nie przegapić.

Pierwszy dzień wiosny 2024. Wiosna meteorologiczna się zaczęła. Kiedy początek kalendarzowej i astronomicznej wiosny

Pierwszy dzień wiosny 2024. Wiosna meteorologiczna się zaczęła. Kiedy początek kalendarzowej i astronomicznej wiosny

tvnmeteo.pl, IMGW

Teksas zmaga się z największym pożarem roślinności w swojej historii. Jak przekazali strażacy, żywioł został opanowany zaledwie w trzech procentach. Zginęła jedna osoba.

"Jej dom zniknął. Nie miała szans na to, żeby się wydostać"

"Jej dom zniknął. Nie miała szans na to, żeby się wydostać"

statesman.com, cbsaustin.com, CNN

Luty był średnio o 6 stopni Celsjusza cieplejszy niż zazwyczaj. Jak wynika z danych IMGW, miesiąc pobił już dotychczasowy rekord ustanowiony w 1990 roku. W środę anomalia temperatury sięgnęła miejscami 10 st. C.

Mapa Polski jest miejscami nie czerwona, tylko bordowa. To "ewenement"

Mapa Polski jest miejscami nie czerwona, tylko bordowa. To "ewenement"

IMGW, Kontakt 24, tvnmeteo.pl

Grupa fizyków z powodzeniem wykryła słabe przyciąganie grawitacyjne maleńkiej cząsteczki. Ma to nam pomóc zrozumieć, czym jest grawitacja kwantowa. Naukowcy planują dalsze eksperymenty, chcąc zejść do poziomu rządzonego przez mechanikę kwantową, by lepiej zrozumieć naturę grawitacji i prawa rządzące Wszechświatem.

Ten pomiar grawitacji pobił rekord. "Jesteśmy o krok bliżej"

Ten pomiar grawitacji pobił rekord. "Jesteśmy o krok bliżej"

PAP, EurekAlert, University of Southampton

Przegotowanie kranówki pomaga w pozbyciu się z niej mikroplastiku - informują chińscy naukowcy. Najskuteczniej proces ten przebiega w twardej wodzie, zawierającej wyższą zawartość węglanu wapnia.

Jak pozbyć się mikroplastiku z kranówki? Badacze opracowali prostą metodę

Jak pozbyć się mikroplastiku z kranówki? Badacze opracowali prostą metodę

Pogoda we Włoszech w ostatnich dniach była niebezpieczna. Miejscami padał intensywny deszcz, a w górach - śnieg. W Trydencie-Górnej Adydze lawina porwała narciarzy, jeden z nich zginął. W innych regionach kraju po ulewach rzeki wystąpiły z brzegów, a strażacy śmigłowcem i pontonami ratowali uwięzionych ludzi.

Potężne opady deszczu i śniegu we Włoszech

Potężne opady deszczu i śniegu we Włoszech

Reuters, ENEX, ANSA

Katowice zmagają się z problemem zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu. Na bardzo słabą jakość powietrza skarżą się mieszkańcy domów położonych w sąsiedztwie autostrady A4. Jak tłumaczył Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego, to nie tylko problem stolicy Śląska - normy dla tego gazu przekraczane są w każdym dużym mieście.

Dwutlenek azotu dusi mieszkańców Katowic

TVN24, GIOŚ

Frytki to najbardziej przyjazne bioróżnorodności danie. W badaniu uwzględniającym ponad 150 potraw z całego świata, naukowcy z Singapuru przeanalizowali to, które z nich mają wpływ na największą liczbę gatunków zwierząt. Wśród najbardziej "obciążających" środowisko dań znalazło się wiele potraw mięsnych, ale też kilka opcji wegetariańskich i wegańskich.

Chcesz zapobiec wymieraniu gatunków? Jedz frytki

PLOS

Szwajcaria chce globalnej dyskusji na temat technologii umożliwiających wpływanie na ziemski klimat, zwłaszcza ograniczających ilość światła słonecznego docierającego do naszej planety. Debata ma mieć miejsce na trwającej w Kenii szóstej Sesji Zgromadzenia ONZ ds. Środowiska. Technologie te jednak wywołują ogromne kontrowersje i dzielą naukowców.

Szwajcaria proponuje zasłonięcie Słońca. Kontrowersyjny pomysł dzieli naukowców

Guardian, tvn24.pl

Rekordowa liczba pożarów została zanotowana w lutym w brazylijskiej części Amazonii. Naukowcy przekazali, że płomienie zaobserwowano tam prawie trzy tysiące razy - to najwyższa wartość od momentu rozpoczęcia pomiarów. Winę za to ponosi susza, która od miesięcy nawiedza ten rejon świata.

W Amazonii padł smutny rekord. Tak wielu pożarów jeszcze tam nie było

W Amazonii padł smutny rekord. Tak wielu pożarów jeszcze tam nie było

PAP, CAMS, Correio Braziliense

Sonda DART, która niemal półtora roku temu, w pierwszym teście obrony planetarnej, uderzyła w asteroidę Dimorphos, nie pozostawiła na niej krateru uderzeniowego, ale prawdopodobnie zmieniła jej kształt - twierdzą naukowcy na łamach pisma "Nature Astronomy". Przeprowadzili setki symulacji, aby odtworzyć skutki tej celowej kolizji.

Sonda uderzyła w asteroidę. Zmieniła ją w "zupełnie inne ciało"

Sonda uderzyła w asteroidę. Zmieniła ją w "zupełnie inne ciało"

CNN, space.com, tvnmeteo.pl

Gwałtowne burze i tornada przeszły w środę przez stany Illinois, Ohio i Michigan w USA. Wielu ludzi zostało pozbawionych prądu, a z utrudnieniami musieli liczyć się pasażerowie korzystający z chicagowskiego lotniska O'Hare.

Tornada, wichury i grad wielkości piłek golfowych. Żywioł niszczył domy i wyrywał drzewa z korzeniami

Tornada, wichury i grad wielkości piłek golfowych. Żywioł niszczył domy i wyrywał drzewa z korzeniami

Reuters, BBC

We wschodniej Australii nie ustają pożary buszu. Ogień zagraża co najmniej 30 tysiącom mieszkańców stanu Wiktoria, a rozprzestrzenianiu się żywiołu sprzyja silny, porywisty wiatr. Mieszkańcy coraz to nowych regionów zachęcani są do ewakuacji.

Katastrofalne zagrożenie pożarowe. Suche burze mogą pogorszyć sytuację

PAP, Reuters, ABC News

Intensywne opady deszczu na północy Hiszpanii doprowadziły do wylania kilku rzek. W niektórych miejscowościach ulice znalazły się pod wodą. Największe problemy występują w Kraju Basków, Kastylii i Leonie oraz w regionie Nawarra.

Wylewają rzeki w Hiszpanii. Zalania i podtopienia

Wylewają rzeki w Hiszpanii. Zalania i podtopienia

ENEX, elmundo.es, 20minutos.es

Silny boczny wiatr uniemożliwił w poniedziałek lądowanie na lotnisku Heathrow w Londynie. Na nagraniu widać, jak podmuchy miotają samolotem linii British Airways, a pilot decyduje się na przerwanie próby lądowania.

Wiatr miotał samolotem, pilot przerwał lądowanie. Nagranie

BBC, Reuters, FlightRadar 24

Niezwykle wysoka temperatura, jaką przyniósł nam tegoroczny luty, przyniosła spore ożywienie wśród roślin i zwierząt. Przyroda zbudziła się do życia także w ogrodzie prezenterki tvnmeteo.pl Doroty Gardias, która na antenie TVN24 zaprezentowała pierwsze w tym roku okazy rabarbaru.

Wiosna w lutym. W ogrodzie Doroty Gardias wyrósł już rabarbar