Solar Impulse 2 to przemierzająca niebo dookoła świata maszyna zasilana energią słoneczną. Właśnie rozpoczął się jej historyczny przelot nad Oceanem Spokojnym. Pilotowany przez szwajcarskiego pilota André Borschberga spędzi w powietrzu pięć dni bez przerwy.
Samolot zasilany 17 tysiącami ogniw słonecznych wystartował w niedzielę z lotniska w Nanjing we wschodnich Chinach. Stoi przed nim ogromne wyzwanie - pięć dni na rekordowym odcinku obejmującym 8175 kilometrów z Chin na Hawaje. To już siódmy i najdłuższy etap jego rejsu dookoła świata.
Najważniejszym aspektem przedsięwzięcia jest to, że samolot nie zużyje ani kropli paliwa kopalnego. Ten ważący zaledwie 2300 kilogramów statek powietrzny będzie napędzany jedynie energią słoneczną pobieraną przez jego skrzydła, których rozpiętość wynosi 72 metry, a więc jest większa niż w Boeingu 747.
Wielkie wyzwanie
Ten spektakularny pokaz potencjału energii odnawialnej 62-letni pilot Borschberg wykona sam. W maleńkim bezciśnieniowym i nieogrzewanym kokpicie spędzi 120 godzin na specjalnym fotelu służącym zarówno za łóżko jak i toaletę. W tym czasie będzie zapadał jedynie w częste 20-minutowe drzemki, aby zachować czujność i kontrolę podczas przelotu nad oceanem.
Jeszcze nigdy żaden pilot samolotu zasilanego odnawialnymi źródłami nie podjął tak wielkiego wyzwania.
Energia słoneczna
Aby umożliwić pobór jak największej ilości energii słonecznej, samolot będzie leciał w ciągu dnia ponad chmurami na wysokości 9000 metrów, a w nocy osiągnie pułap 1500 metrów, szybując z wyłączonymi silnikami w celu zaoszczędzenia energii. Będzie leciał ze średnią prędkością poniżej 100 km/h.
Promocja alternatywnych źródeł energii
Solar Impulse 2 okrąża świat 35000-kilometrową trasą w celu promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Rejs rozpoczął się w marcu w Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od tamtej pory przy sterach zmienia się dwóch pilotów - André Borschberg oraz Bertrand Piccard. Dotychczasowymi przystankami był Oman, Indie, Mjanma oraz Chiny. Zakończenie w Abu Dhabi planowane jest na czerwiec.
Badania, projektowanie i budowa statku powietrznego trwały 12 lat. Już w 2009 został pobity rekord wysokości i dystansu pokonanego przez załogowy samolot solarny. Najdłuższy dotychczasowy lot Solar Impulse 2 trwał 20 godzin.
Autor: ab/kka / Źródło: ENEX
Źródło zdjęcia głównego: ENEX