8 października weszły w życie nowe przepisy dotyczące rowerzystów. Wraz z nimi na polskich drogach pojawiły się całkiem nowe znaki, takie jak tzw. sierżant rowerowy, który wskaże kierunek i tor jazdy po jezdni.
TVN METEO ACTIVE TO NAJBARDZIEJ WIARYGODNE INFORMACJE O ZDROWYM STYLU ŻYCIA! JAK OGLĄDAĆ TVN METEO ACTIVE? SPRAWDŹ NUMERY KANAŁÓW!
"Uczcie się nowych znaków, tak szybko powstają" - napisał na swojej stronie na Facebooku Pełnomocnik Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
I faktycznie, od dnia, w którym zaczęły obowiązywać nowe przepisy, nowe znaki wyrastają w stolicy jak grzyby po deszczu.
Większość z nich od dawna powszechnie stosuje się w Belgii, Francji, na Słowacji czy na Węgrzech.
P-27 już kieruje ruchem
Jednym z nich jest znak P-27, czyli rowerowy "sierżant" określony jako wskazujący "kierunek i tor ruchu roweru". Jest to poziomy znak z wizerunkiem roweru z dwoma "daszkami". Jego potoczna nazwa pochodzi od symboli znajdujących się na wojskowych pagonach.
Stosowany jest tam, gdzie brakuje miejsca na wyodrębnienie pasa dla rowerzystów ze względu na lokalizację, geometrię, czy sposób wykorzystania miejsc postojowych. Wskazuje rowerzystom kierunek jazdy i trasę (np. na środku jezdni, gdy po prawej stronie znajdują się miejsca postojowe). "Sierżant" nie wytycza dla rowerzystów osobnego pasa, a jedynie wskazuje tor, jakim powinni się poruszać, przypominając kierowcom samochodów, by odsunęli się od prawej krawędzi jezdni.
Ponadto powstaną nowe trójkolorowe sygnalizatory świetlne dla rowerzystów umieszczane przed wjazdem na skrzyżowanie.
Przepisowe porządkowanie
Nowe przepisy weszły w życie 8 października i są zawarte w nowelizacjach dwóch kluczowych dla rowerzystów rozporządzeń: w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U.2002.170.1393, nowelizacja - Dz.U.2015.1313) i w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U.2003.220.2181, nowelizacja - Dz.U.2015.1314).
Zmiany mają charakter porządkowy i dostosowują przepisy do uaktualnionej ponad cztery lata temu ustawy Prawo o ruchu drogowym (PoRD, Dz.U.2011.92.530). Eliminują bałagan, liczne błędy i wprowadzają daleko idące zmiany.
Największa z nich dotyczy dwukierunkowego ruchu rowerów. Zarządcy dróg miejskich mogą wprowadzić ruch obustronny dla rowerzystów na uliczkach, gdzie kierowców samochodów obowiązuje ruch jednostronny i ograniczenie prędkości do 30 km/h.
To nie pierwsza nowość na stołecznych ulicach. W czwartek w Warszawie powstała także pierwsza śluza rowerowa, czyli czerwony pas umieszczony przed skrzyżowaniem ułatwiający cyklistom skręcanie w lewo:
Autor: ab/kka / Źródło: TVN Meteo Active
Źródło zdjęcia głównego: Facebook / Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej