W Polsce potwierdzono dotychczas 11 przypadków koronawirusa SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID-19. W lutym zanotowano w Polsce 820 tysięcy przypadków zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę, z jej powodu w ciągu tego miesiąca zmarły 23 osoby.
Z powodu wzmożonej aktywności wirusów, konsultanci bezpłatnej infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia, działającej pod numerem 800 190 590, przekazują pacjentom kontakty do placówek podstawowej opieki zdrowotnej, które udzielają teleporad medycznych. Infolinia NFZ działa całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Zdalna recepta
Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że osoby cierpiące na choroby przewlekłe i regularnie zażywające te same leki, nie muszą osobiście iść do lekarza po receptę na kontynuowanie leczenia. Dzięki temu, lekarz po konsultacji telefonicznej lub online, może wystawić zdalnie e-receptę, którą pacjent odbierze na telefonie SMS-em albo komputerze poprzez e-mail.
Wszyscy pacjenci, nie tylko ci przewlekle chorzy, mogą skorzystać z konsultacji z lekarzem rodzinnym przez telefon lub online i tym samym ograniczyć konieczność wychodzenia z domu.
Ułatwienie
Prezes NFZ Adam Niedzielski podał na Twitterze, że na infolinii Funduszu "można uzyskać numer do POZ, pod którym będzie realizowana teleporada - łącznie ze zdalnie wystawianym zwolnieniem". "Dziękuję lekarzom rodzinnym za współpracę przy tworzeniu bazy numerów. Działamy razem!" - podkreślił.
Dzięki teleporadzie medycznej można otrzymać: zalecenia, e-zwolnienie, e-receptę, a także jeśli będzie taka potrzeba - sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Jak przekonują NFZ i MZ teleporady medyczne ograniczą ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, ułatwią izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych, rozwieją obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna oraz skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.
Teleporadę lekarską wprowadziło rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, które obowiązuje od 5 listopada 2019 roku. Zgodnie z jego zapisami, możliwa jest pomoc lekarska lub pielęgniarska na odległość za pomocą systemów teleinformatycznych lub łączności. Ostateczną decyzję, czy konieczna będzie wizyta w gabinecie czy wystarczy konsultacja telefoniczna, podejmuje lekarz po rozmowie z pacjentem.
Autor: kw / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock/GIS