Warszawiaków przejeżdżających przez centrum Warszawy może zadziwić nowa kolorystyka nawierzchni. Wymalowany w nocy ze środy na czwartek na ulicy Świętokrzyskiej przed skrzyżowaniem z Nowym Światem czerwony pas to nic innego, jak śluza rowerowa. Ma ułatwiać cyklistom skręcanie w lewo. Zobacz, jak się po niej poruszać.
TVN METEO ACTIVE TO NAJBARDZIEJ WIARYGODNE INFORMACJE O ZDROWYM STYLU ŻYCIA! JAK OGLĄDAĆ TVN METEO ACTIVE? SPRAWDŹ NUMERY KANAŁÓW!
Od czwartku 8 października 2015 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie ministra infrastruktury, które wprowadza kilka ułatwiających rowerzystom życie rozwiązań. Jedną z takich nowinek jest możliwość wyznaczania na jezdni śluz rowerowych.
Czerwone pasy dla dwóch kół
Śluza to czerwone pole namalowane na jezdni przed skrzyżowaniem. Dzięki niemu cykliści mogą się ustawić przed samochodami (linia zatrzymania dla aut jest cofnięta o ok. 3 m). Kiedy zapala się zielone światło, rowerzysta rusza jako pierwszy i dzięki temu może dość wygodnie skręcić w lewo czy pojechać prosto.
Rodzajów śluz jest kilka. Niektóre można stosować wyłącznie na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, a niektóre także na skrzyżowaniach zwykłych bez sygnalizacji, z ustawionymi jedynie znakami ustalającymi pierwszeństwo.
Nie pas, a kombinacja
Należy pamiętać, że śluza nie jest odrębnym, samodzielnym znakiem drogowym, lecz kombinacją istniejących znaków poziomych. Rowerzysta może, ale nie musi, korzystać ze śluzy. Może stać obok innych rowerzystów i ma obowiązek opuścić śluzę kiedy zacznie być nadawany sygnał zielony lub jeśli na poprzecznej drodze z pierwszeństwem nie jadą pojazdy. Chodzi po prostu o to, żeby rowerzysta nie blokował skrzyżowania innym pojazdom.
INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z DWÓCH TYPÓW ŚLUZ
Śluza klasyczna (typu 1)
Śluza klasyczna (typu 1, na schematycznym szkicu przedstawiona na wlocie A - po lewej stronie) służy do jazdy na wprost lub skrętu w lewo z zatrzymania na sygnalizacji świetlnej. Składa się z dwóch linii zatrzymań P-14 na wlocie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Pierwsza linia (bliżej skrzyżowania) jest przeznaczona dla rowerzystów. Samochody muszą zatrzymać się wcześniej, przed drugą linią położoną 3-5 metrów dalej od skrzyżowania. Pośrodku śluzy powinien znajdować się znak poziomy P-23 "rower". Rowerzyści wjeżdżają do śluzy pasem ruchu dla rowerów lub jezdnią na zasadach ogólnych.
Sposób użycia śluzy typu 1:
Rowerzyści zbliżający się do skrzyżowania na czerwonym świetle którzy zamierzają skręcić w lewo, powinni w śluzie zatrzymać się jak najbliżej jej lewej krawędzi (czyli - zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt. 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym). Rowerzyści jadący na wprost powinni zatrzymywać się pośrodku śluzy, robiąc miejsce rowerzystom zamierzającym skręcić w prawo przy prawej krawędzi (chyba, że skręt w prawo odbywa się z odrębnego pasa ruchu do prawoskrętu poza śluzą - wówczas ustawiają się przy prawej krawędzi śluzy. Jeśli także w tym przypadku ustawią się pośrodku, to ułatwią manewrowanie rowerzystom, którzy dopiero dojeżdżają do śluzy; takie ustawienie jest zgodne z przepisami i bezpieczne).
Śluza tylko do lewoskrętu (typu 2)
Śluza typu 2 (tylko do lewoskrętu) przedstawiona na schematycznym szkicu na wlocie D (na dole rysunku) działa zupełnie inaczej. Służy do skrętu w lewo na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną przy zielonym świetle lub z wlotu z pierwszeństwem wynikającym ze znaku D-1 ("droga z pierwszeństwem").
Sposób użycia śluzy typu 2:
Jadąc drogą z pierwszeństwem lub wjeżdżając na skrzyżowanie na zielonym świetle (z wlotu A na szkicu) rowerzysta porusza się jakby jechał na wprost (w kierunku wlotu C po prawej stronie), ale zatrzymuje się w śluzie na prawym wlocie skrzyżowania (wlot D w dolnej części rysunku) przed pojazdami stojącymi na nim na czerwonym lub podporządkowaniu.
W śluzie oczekuje na sygnał zielony dla kierunku w którym obecnie zamierza jechać (na wprost, czyli - w stosunku do kierunku z którego nadjechał - w lewo, czyli we wlot B w górnej części rysunku) a jeśli nie ma sygnalizacji świetlnej - ustępuje pierwszeństwa wszystkim pojazdom poruszającym się na kierunku z którego nadjechał (A-C i C-A).
TVN Warszawa pytała mieszkańców stolicy co myślą na temat rowerowej śluzy:
Autor: stella/kka / Źródło: miastadlarowerow.pl, tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Facebook / Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej