W grudniu ma się rozpocząć budowa linii tramwajowej, która połączy gdańskie dzielnice Siedlce i Piecki-Migowo. Przebiegać będzie ulicami Nowolipie i Rakoczego na Morenie. Budowa ma się zakończyć we wrześniu 2015 roku.
We wtorek w Gdańsku podpisano umowę na budowę linii tramwajowej. Za ponad 112 mln zł zbudują ją firmy MTM z Gdyni i Rajbud z Tczewa.
Wiceprezes MTM, Ryszard Zaremba nie ukrywa, że realizacja inwestycji spowoduje duże utrudnienia w ruchu w dzielnicy Morena. - Bardzo dużo będzie się działo i co miesiąc w rejonie prac budowlanych będzie zmiana organizacji ruchu – tłumaczył dziennikarzom.
Powiedział, że prace rozpoczną się na pewno w tym roku, na pewno w grudniu.
Przystanek tramwajowo-autobusowy
Janusz Łagowski ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK) prowadzącej inwestycję, zapowiedział, że na trasie będą kursowały nowe, klimatyzowane, dwukierunkowe tramwaje. Końcowy przystanek będzie się znajdował w sąsiedztwie przystanku budowanej obecnie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo.
Wyjaśnił, że przesiadka będzie się odbywać na jednym peronie.
Po raz pierwszy w Gdańsku powstaną też wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe. Jako drugi etap inwestycji rozważana jest budowa krótkiej, 840-metrowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Bulońskiej.
Ścieżka rowerowa od Kartuskiej do Potokowej
Poza linią tramwajową z Siedlec do przystanku PKM Brętowo powstanie także ścieżka rowerowa na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej. Przebudowana zostanie także sieć wodociągowa i kanalizacyjna w ulicach Kartuskiej, Schuberta, Nowolipie, Rakoczego. Zlikwidowana będzie przepompownia wody Nowolipie.
W ramach inwestycji istniejąca pętla Siedlce zostanie przebudowana na węzeł integracyjny, uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, samochodowy, pieszy i rowerowy. Wybudowane zostaną także miejsca postojowe dla samochodów osobowych.
Ważne dla gdańskiej komunikacji
Wiceprezes GIK, Romuald Nietupski ocenił, że linia będzie miała ogromne znaczenie dla systemu komunikacji publicznej w Gdańsku. - Morena jest bardzo dużym osiedlem i skomunikowanie go ze Śródmieściem i z Wrzeszczem jest niezwykle istotne i na pewno przyczyni się do wzrostu liczby osób korzystających z publicznego transportu – dodał.
Łagowski poinformował, że w Gdańsku od 2007 roku wyremontowano ok. 26 km i zbudowano ponad 7 km pojedynczego toru tramwajowego.
Budowa nowej linii jest częścią Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III B, szacowanego na ponad 261 mln zł. Poza kosztami budowy nowej linii, kwota obejmuje też zakup pięciu tramwajów do obsługi nowej linii oraz zrealizowaną już przebudowę torowiska wzdłuż ul. Jana z Kolna w Gdańsku.
Tramwaj dojedzie na gdańską "Morenę":
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aja/roody / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: gdansk.pl | Bartłomiej Borowczak