Unieważniony został przetarg na budowę linii tramwajowej na gdańskim osiedlu Morena – poinformowała Magdalena Kuczyńska z gdańskiego magistratu. Wszystko przez to, że proponowany koszt wykonania tej inwestycji przez firmy, które zgłosiły się do przetargu to ponad 23 mln zł. Miasto na ten cel planowało przeznaczyć jedynie 16 mln zł.
W ubiegłym tygodniu oferty na budowę 800-metrowej linii tramwajowej złożyły konsorcja: MTM SA/Rajbud oraz WPRD Gravel/TOR-KAR-SSON. Pierwsze z nich zaoferowało, że wykona tę pracę za prawie 23,4 mln zł, a drugie - za ponad 23,8 mln zł. Tymczasem spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która w imieniu miasta ma prowadzić inwestycję, przeznaczyła na jej realizację niecałe 16 mln zł.
Poprzednie przetargi pozwalały miastu zaoszczędzić
Zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski wyjaśnił, że poprzednie przetargi na budowę linii tramwajowych w mieście pokazywały, że wykonawcy są w stanie zrealizować inwestycję za 60-80 proc. wartości, którą skalkulowała gmina.
- Dawało nam to oszczędności w poszczególnych projektach. Jesteśmy nieco zaskoczeni reakcją rynku, który wycenił usługę budowy odnogi tramwaju na Morenę o 7 mln zł więcej niż szacowaliśmy. W tej sytuacji zdecydowaliśmy się na unieważnienie przetargu i ponowne jego rozpisanie – dodał Bojanowski.
Jak poinformowała Kuczyńska, nowy przetarg na tę inwestycję zostanie ogłoszony w ciągu kilku tygodni.
Jedynym kryterium jest cena
W przetargu na budowę linii tramwajowej na gdańskiej Morenie (od ul. F. Rakoczego do ul. Myśliwskiej) jedynym kryterium jest cena. Kuczyńska poinformowała, że szacunkowy koszt wykonania nowej linii tramwajowej nie zmieni się i będzie wynosił niespełna 16 mln zł.
Tramwaj połączy Morenę ze Śródmieściem i z Wrzeszczem
Na osiedlu Morena mieszka kilkadziesiąt tysięcy osób. Budowa nowej linii łączącej Morenę ze Śródmieściem i z Wrzeszczem ma się przyczynić do wzrostu osób korzystających z publicznego transportu.
Linia ma powstać w ciągu 11 miesięcy od daty podpisania umowy. To oznacza, że istnieje szansa na jednoczesne uruchomienie obu odcinków tramwajowych (także budowanego obecnie odcinka Siedlce-PKM Brętowo, który ma być gotowy do września 2015 r.) oraz Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM).
Według projektu tramwaje mają się zatrzymywać na dwóch przystankach, roboczo nazwanych: Budapesztańska oraz Myśliwska.
W minionych kilku latach w ramach programu modernizacji gdańskich torowisk wyremontowano lub zbudowano w sumie ok. 100 km torów, powstała np. linia tramwajowa Chełm-Świętokrzyska.
Linia tramwajowa będzie przebiegać przez gdańską Morenę:
Autor: ws/i / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GIK