Zabójczo szybki silnik coraz bliżej

Aktualizacja:
 
X-51 gotowy do lotu podwieszony pod B-52U.S. Air Force

Wspólny projekt US Air Force, DARPA, NASA i Boeinga, ma wyznaczyć nowe granice prędkości lotu dla samolotów. Rewolucyjny silnik strumieniowy ma rozpędzać X-51 do ponad 7 Machów (około 8 tysięcy km/h) i pozwalać utrzymać tą prędkość przez około godzinę. W poniedziałek ujawniono, że pierwsze loty testowe rozpoczną się 25 maja.

Stany Zjednoczone są w dziedzinie technologii silników strumieniowych daleko przed resztą świata. Prace nad nim rozpoczęły się w latach 80-tych ubiegłego wieku, a pierwsze rzeczywiste testy mały miejsce od początku tego wieku. Program ma sprawić, że do 2025 roku powstaną samoloty zdolne wynosić ładunki w kosmos i mogące atakować cele w dowolnym miejscu na ziemi najdalej godzinę po wydaniu rozkazu.

Od eksperymentu do praktycznego zastosowania

 
Amerykański eksperymentalny silnik dla hipersonicznego pojazdu X-51 podczas testów przy wielkich prędkościach Pratt&Whitney Rocketdyne

Od początku XXI wieku NASA przeprowadza testy w ramach programu X-43, który jest pierwszym przykładem zastosowania silnika strumieniowego w samolotach. W trakcie dwóch udanych testów X-43, po rozpędzeniu przez klasyczną rakietę, zdołał uruchomić silnik, który następnie pracował przez kilkanaście sekund i pozwolił utrzymać prędkość najpierw 7, a potem 9,5 Machów (ponad 10 tysięcy km/h, pokonanie trasy Warszawa - Kraków z tą prędkością zajęłoby ok. 2 minuty).

X-51 będzie trochę wolniejszy, ale będzie mógł latać o wiele dłużej wykorzystując tańsze, łatwo dostępne paliwo. Będzie też większy i cięższy - 8 metrów długości i 1,8 tony.

 
Testy w hipersonicznym tunelu aerodynamicznym Pratt&Whitney Rocketdyne

Wydłużenie lotu przy użyciu normalnego paliwa, to jeden z głównych celów programu X-51. Ma on stanowić krok w stronę przekształcenia dotychczasowych, wyłącznie eksperymentalnych samolotów, w coś praktycznego.

Następny krok w ewolucji samolotów

- Silniki strumieniowe to czwarty etap rozwoju silników lotniczych - twierdzi Dr. William U. Borger, były szef Działu Badań nad nowymi silnikami Amerykańskich Sił Powietrznych. Ich rewolucyjność polega na zapewnieniu możliwości podróżowania z prędkością wielokrotnie przekraczającą prędkość dźwięku i zapewnieniu łatwego dostępu do przestrzeni kosmicznej, bez kosztownych i problematycznych rakiet.

Źródło: tvn24.pl na podstawie kilku stron internetowych

Źródło zdjęcia głównego: U.S. Air Force