Brytyjskie ministerstwo obrony rezygnuje z budowy nowego okrętu flagowego

Źródło:
PAP
Royal Yacht Britannia. Wideo archiwalne
Royal Yacht Britannia. Wideo archiwalne
Reuters Archive
Royal Yacht Britannia. Wideo archiwalneReuters Archive

Wielka Brytania nie zbuduje nowego okrętu flagowego – poinformował w poniedziałek minister obrony Ben Wallace. Zamiast tego resort przyspieszy zamówienie wielozadaniowego okrętu do obserwacji oceanu (MROSS).

- Ministerstwo obrony zarzuciło plan budowy nowego okrętu flagowego, który w zamyśle byłego premiera Borisa Johnsona miał służyć promowaniu brytyjskich interesów za granicą - poinformował w poniedziałek minister obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallace. - Wobec rosyjskiej nielegalnej i niesprowokowanej inwazji na Ukrainę oraz lekkomyślnego lekceważenia przez Putina międzynarodowych ustaleń, mających na celu utrzymanie porządku na świecie, słuszne jest, abyśmy nadali priorytet dostarczaniu tych zdolności, które chronią naszą infrastrukturę narodową - oświadczył szef resortu obrony w Izbie Gmin.

Ben Wallace, którego departament miał sfinansować budowę okrętu flagowego, poinformował, że unieważnił przetarg na jego budowę, a zamiast tego przyspieszy zamówienie wielozadaniowego okrętu do obserwacji oceanu (MROSS).

Johnson chciał budowy nowego okrętu flagowego

Budowę nowego okrętu flagowego Johnson ogłosił wiosną 2021 r. Planowano, że stanie się on następcą słynnego, wycofanego ze służby w 1997 roku Royal Yacht Britannia, choć w odróżnieniu od niego nie miał być luksusowym jachtem.

Jak przekonywał wówczas Johnson, okręt wykorzystany byłby do goszczenia rozmów dyplomatycznych, spotkań ministerialnych, targów promujących brytyjskie produkty i pokazywałby "rosnący status Wielkiej Brytanii jako wielkiego, niezależnego kraju handlującego na morzu".

Royal Yacht Britannia został wycofany ze służby w 1997 rokuReuters Archive

Planowano, że statek zostanie w całości zbudowany w Wielkiej Brytanii i zostanie oddany do użytku w 2024 lub 2025 r. Według początkowych założeń, miał kosztować 150 mln funtów, ale później Wallace poinformował, że będzie to raczej między 200 a 250 mln.

Kwestia wysokich kosztów i tego, czy korzyści z budowy uzasadniają ten wydatek, od początku budziła duże kontrowersje, zwłaszcza, że ogłoszenie projektu miało miejsce w czasie trwającej pandemii COVID-19, która uderzyła też w gospodarkę.

Autorka/Autor:asty

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Reuters Archive