W Baltimore w Stanach Zjednoczonych po uderzeniu kontenerowca zawalił się most. CNN zwraca uwagę, że to już trzecia podobna sytuacja od początku roku. Wcześniej statki towarowe uderzyły w mosty w Chinach i w Argentynie.
Kontenerowiec Dali, pływający pod banderą Singapuru, we wtorek w nocy wbił się w pylon mostu Key nad ujściem rzeki Patapsco, gdy wypływał z portu w Baltimore w kierunku Sri Lanki, we wtorek około godziny 1:30 czasu lokalnego. Nurkowie wyciągnęli z wody ciała dwóch osób, cztery kolejne osoby, które zaginęły, uznano za zmarłe.
Kontenerowiec o długości prawie 300 metrów i szerokości 48 metrów, przed uderzeniem w most zgłosił utratę zasilania i rzucił kotwicę, aby zmniejszyć prędkość. Umożliwiło to władzom zatrzymanie ruchu drogowego na moście i tym samym zapobieżenie większej liczbie ofiar. Katastrofa doprowadziła do zamknięcia portu w Baltimore i "chaosu komunikacyjnego" w okolicy mostu.
Trzy miesiące, trzy mosty
CNN w opublikowanej w środę analizie przypomina, że to trzeci podobny przypadek w tym roku.
Pod koniec lutego statek towarowy uderzył w most Lixinsha na Rzece Perłowej w południowych Chinach - głównym węźle żeglugowym i przemysłowym sercu kraju.
Most rozpadł się na dwie części. Państwowy nadawca CCTV poinformował, że prace nad wzmocnieniem mostu były wielokrotnie przekładane w ostatnich latach, ze względu na obawy przed naruszeniem konstrukcji.
Kilka samochodów, które jechały mostem, wpadło do wody. Zginęło pięć osób, a trzy zostały ranne.
Miesiąc wcześniej, pod koniec stycznia, ważący ponad 50 000 ton masowiec, który przewoził zboże, uderzył w most Zárate-Brazo Largo na rzece Prana w Argentynie. Pomimo że statek został mocno zniszczony, konstrukcja mostu utrzymała się, nie było ofiar.
"To nie jest mała szansa, tylko duże prawdopodobieństwo"
Chociaż wypadki te nie były identyczne, "doprowadziły do wzrostu świadomości, że uderzenie statku w most to nie mała szansa, a duże prawdopodobieństwo" - skomentował dla CNN Bassem O. Andrawes, profesor inżynierii strukturalnej z Uniwersytetu w Illinois.
Dodał, że inżynierowie wprowadzają różne rozwiązania, które mają zapobiec lub przynajmniej zminimalizować szkody wyrządzone przez podobne katastrofy. Każdy wypadek, a szczególnie taka seria, jak w ostatnich trzech miesiącach, przyspiesza i nasila wysiłki naukowców - dodał profesor.
Źródło: CNN, tvn24.pl