Superszybki silnik odpalił

Aktualizacja:
Start i lot X-51 nad kalifornijskim wybrzeżem
Start i lot X-51 nad kalifornijskim wybrzeżem
US Air Force
Start i lot X-51 nad kalifornijskim wybrzeżemUS Air Force

- Ten test to wielki skok w technice silników lotniczych, podobny do tego po drugiej wojnie światowej, kiedy silniki odrzutowe wyparły silniki śmigłowe - stwierdził szef programu X-51 Charlie Brink. Eksperymentalny samolot US Air Force wyposażony w naddźwiękowy silnik strumieniowy nowego typu pomyślnie wykonał pierwszy lot testowy. Przez 200 sekund X-51 Waverider pędził z prędkością około sześciu tysięcy kilometrów na godzinę.

 
Sprawdzanie X-51 przed lotem US Air Force

200 sekundowy lot X-51A Waveridera to najdłuższy udany lot hipersoniczny (ponad pięć razy szybciej od dźwięku) w wykonaniu samolotu z silnikiem strumieniowym. Poprzedni rekord należał do samolotu X-43 NASA i wynosił 12 sekund. Test przeprowadzono w nocy z środy na czwartek czasu polskiego na poligonie u wybrzeży Kalifornii.

Sukces w pierwszym locie

- Jesteśmy w trudny do opisania sposób szczęśliwi, większość założonych punktów programu testów udało nam się osiągnąć już w pierwszym z czterech planowanych lotów - komentował Charlie Brink.

Lot X-51 jest pierwszym pokazem możliwości naddźwiękowych silników strumieniowych napędzanych zwykłym paliwem lotniczym bazującym na ropie. Jego sukces oznacza początek przeistoczenia dotychczasowych eksperymentalnych silników tego rodzaju w praktyczną jednostkę napędową.

Jeszcze w tym roku zostaną wykonane trzy identyczne testy przy użyciu trzech następnych samolotów testowych X-51.

Możliwości jaki nam daje sukces Waveridera

 
X-51 oczekuje na swój historyczny lot pod skrzydłem B-52 US Air Force

Obecny program X-51 ma w założeniu za około 10-15 lat zaowocować silnikiem, który będzie można zastosować w samolotach latających wiele razy szybciej od dźwięku (nawet docierających na niską orbitę okołoziemską) i nowych rodzajach broni, które zmienią świat.

Program może natrafić jeszcze na wiele problemów, ponieważ technologia w nim badana jest rewolucyjna i skomplikowana. Naukowcy pracujący nad silnikiem porównują problemy przed nimi stojące do prób zapalenia zapałki w huraganie i następnie utrzymaniem jej płonącej (powietrze przelatuje przez wnętrze silnika z prędkością ponaddźwiękową)

Źródło: tvn24.pl na podstawie kilku stron internetowych

Źródło zdjęcia głównego: US Air Force