Transakcja z Francją w sprawie Mistrali to dopiero pierwsza z serii zakupów zachodniej broni przez Rosję. Na liście życzeń rosyjskich wojskowych są włoskie pojazdy opancerzone, francuskie systemy wyposażenia "żołnierza przyszłości" i termowizory dla czołgów, awionika firm Sagem i Safran dla samolotów, niemieckie wyposażenie wysokogórskie dla kaukaskich dywizji.
Pomimo krytyki ze strony części członków NATO, inne kraje Sojuszu rozmawiają z Moskwą o sprzedaży kolejnych rodzajów uzbrojenia. Przeciwnicy współpracy zbrojeniowej Zachodu z Rosją przypominają, że w doktrynie obronnej Moskwy NATO wciąż jest uważane za przeciwnika nr 1.
Wóz wielozadaniowy z Włoch
Lynx, czyli Iveco LMV, to włoski lekki pojazd wielozadaniowy produkowany przez włoską firmę Iveco, będącą częścią koncernu Fiata. Pierwsza partia 10 pojazdów ma powstać w tym roku w rosyjskich zakładach KamAz. Jeśli testy i porównania z innymi zagranicznymi modelami wypadną dobrze, Iveco i KamAz utworzą spółkę, która uruchomi seryjną produkcję Lynxa w Rosji.
Rosyjskie ministerstwo obrony liczy na 2,5 tys. takich pojazdów, które stopniowo zastąpiłyby rodzimej produkcji BTR-80 i Tigry.
"Żołnierz przyszłości" z Francji
Felin to francuski system wyposażenia "żołnierza przyszłości". Francuska armia wyposaża swoich żołnierzy w kompleksowy, zintegrowany system, który ma znacząco podnieść ich możliwości na polu walki. Od ubioru, przez broń, środki komunikacji, noktowizji, nawigacji (mapy gps) po specjalny wyświetlacz nahełmowy, dzięki któremu żołnierz może mieć łatwy dostęp do wszystkich informacji z systemu.
Rosjanie dostali model Felina do testowania. Jeśli zadowoli Moskwę, możliwe będą zakupy od Francji lub wspólna produkcja na francuskiej licencji.
Awionika dla MiG i Su
Rosja już od wielu lat współpracuje z Francuzami przy pozyskiwaniu nowoczesnego wyposażenia dla samolotów Su-27 przeznaczonych na eksport. Chodzi o między innymi żyroskopy laserowe. Teraz systemy produkowane przez francuską spółkę Safran-Sagem rosyjskie ministerstwo obrony planuje wykorzystać do modernizacji swoich przestarzałych maszyn Mig-29 i różnych typów Su.
Sprzęt dla czołgów i "górali"
Ostatnio na liście życzeń Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej pojawiły się też termowizory francuskiej firmy Thales (z przeznaczeniem dla czołgów T-90) oraz niemieckie wyposażenie wysokogórskie, w które Moskwa chciałaby wyekwipować swe dwie dywizje stacjonujące na Kaukazie Północnym.
Z politycznym błogosławieństwem
Eksport broni z krajów NATO do Rosji będzie się nasilał. Jest bowiem klient dysponujący ogromnymi środkami na zbrojenia (620 mld dolarów na lata 2011-2020) i jest polityczna wola po stronie producentów. Rozmowy na temat sprzedaży włoskiego Lynxa czy francuskiej awioniki Sagem prowadzili w grudniu z Władimirem Putinem premierzy Silvio Berlusconi (w Soczi) i Francois Fillon (w Moskwie).
Partykularne interesy poszczególnych państw zagrozić mogą spójności NATO - ostrzegają krytycy takiej współpracy i niektórzy członkowie Sojuszu (np. Litwa) - ale zarówno obecny sekretarz generalny Anders Fogh Rasmussen, jak i obecna administracja USA zdają się nie dostrzegać problemu.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: materiały producentów