Pokazali superszybki samochód

 
Naddzwiękowy samochód ma ważyć około 7 tonbloodhoundssc.com

Brytyjski zespół, który planuje pojechać pojazdem naziemnym około 1600 kilometrów na godzinę, pokazał swój "samochód". Bloodhound, bo tak nazywa się ich dzieło, na razie istnieje jedynie w formie modelu w skali 1:1, który po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano na pokazach lotniczych w Farnborough.

Makieta długiego na 12.8 metrów pojazdu jest jedną z większych niespodzianek tegorocznych pokazów. Zanim ją stworzono, przeprowadzono trwające trzy lata testy areodynamiczne. Budowa prawdziwego samochodu rozpocznie się na początku 2011 roku.

Rekord już w 2012?

- Liczymy na to, że pierwsze testy przeprowadzimy pod koniec 2011 lub na początku 2012 - mówi Mark Chapman, główny inżynier projektu. Jeśli próby prowadzone na pasie startowym w Wielkiej Brytanii zakończą się powodzeniem, Bloodhound zostanie od razu przetransportowany na wyschnięte jezioro Hakskeen Pan w RPA.

Tam rozpoczną się próby pobicia obecnego rekordu prędkości dla pojazdów lądowych. Dotychczas wynosi on 1228 km/h i został ustanowiony w 1997 roku przez samochód Thrust. Wtedy też po raz pierwszy przekroczono barierę dźwięku na lądzie.

Silnik z myśliwca

Zespół pracujący przy Bloodhoundzie liczy, że jego bardzo dopracowany kształt areodynamiczny, połączony z potężną mocą silnika odrzutowego z myśliwca Eurofighter-Typhoon i silnika rakietowego Falcon, umożliwi mu pokonanie bariery 1000 mil na godzinę (1610 km/h).

Do niedawna konstruktorzy nie byli w stanie rozwiązać problemu, który uniemożliwiał podjęcie takich prób. Ich pojazd w symulacjach, po osiągnięciu prędkości ponad 1000 km/h zaczynał generować znaczne ilości siły nośnej i odrywał się od ziemi. Dopiero w tym roku udało się tak zmodyfikować jego kształt, aby fale uderzeniowe podczas przekraczania bariery dźwięku nie powodowały unoszenia się samochodu w powietrze.

Superkomputer na ratunek

Do rozwiązania tego problemu koncern Intel zbudował specjalny superkomputer, dzięki któremu można było przeprowadzić niezbędne symulacje. Ostatecznie udało się zredukować siłę nośną przy prędkości Mach 1.3 z 11 ton do zera.

- Teraz Bloodhound jest bardzo stabilny - mówi Chapman.

Źródło: BBC

Źródło zdjęcia głównego: bloodhoundssc.com