To może pomóc w walce z otyłością. "Odgrywa kluczową rolę w regulacji apetytu"

Sky News, MRC Harwell
Otyłość może powodować nieodwracalne zmiany w mózgu
Otyłość może powodować nieodwracalne zmiany w mózguTVN24
Otyłość może powodować nieodwracalne zmiany w mózguTVN24

Mutacja genu ZFHX3 odgrywa kluczową rolę w regulacji apetytu - dowiedli brytyjscy naukowcy. Co więcej, badacze twierdzą, że mutacja - występująca u czterech procent ludzi - może utorować drogę nowym ukierunkowanym terapiom odchudzającym.

Naukowcy z Nottingham Trent University i ośrodka badawczego MRC Harwell przeprowadzili badania, w ramach których monitorowali spożycie pokarmu przez myszy ze zmutowanym genem ZFHX3 oraz przez te osobniki, które nie posiadają zmutowanego genu. Badacze odkryli, że zmutowany gen odgrywa kluczową rolę w regulacji apetytu, masy ciała i poziomu insuliny u myszy. Osobniki z mutacją spożywały mniej jedzenia od pozostałych i miały mniejszą masę ciała.

ZOBACZ TEŻ: Sprawdzono rzeczywistą skuteczność leków chroniących przed HIV. Pierwsze takie badanie

Analiza wykazała, że ZFHX3 może wpływać na podwzgórze, część mózgu, która odgrywa rolę w kontroli apetytu, przyjmowaniu pokarmu, odczuwaniu głodu i pragnienia poprzez włączanie i wyłączanie funkcji innych genów. Wyniki badań ukazały się w czasopiśmie "FASEB Journal". Naukowcy przyznają na jego łamach, że zrozumienie opisanego procesu może utorować drogę nowym ukierunkowanym terapiom odchudzającym.

Mutacja genu a otyłość

- Po raz pierwszy wykazaliśmy rolę tego genu w zmianie wzrostu i bilansu energetycznego za pomocą mutacji zmieniającej białko, podobnej do wariantu występującego z niską częstotliwością w populacji ludzkiej - powiedziała dr Rebecca Dumbell, badaczka z Nottingham Trent University's School of Science and Technology, cytowana przez portal Sky News. Jak dodała, mutacja ZFHX3, która odgrywa podobną rolę u myszy i ludzi, może "wyjaśnić, dlaczego niektórzy ludzie mają mniejszy apetyt, w związku z czym nie przybierają na wadze tak bardzo jak inni".

Każdy człowiek ma ten gen, uważa się jednak, ża konkretna mutacja występuje u tylko czterech procent osób na świecie. - Jest to prawdopodobnie jedna z wielu mutacji, które sprawiają, że ludzie różnią się pod względem naturalnej zdolności do przestrzegania diety - dodała Dumbell.