Rekordowa liczba "ciemnych lotów" nad Bałtykiem

[object Object]
Rosyjski bombowiec nad Bałtykiem nagrany przez duńskiego pilotaForsvaret
wideo 2/3

W ubiegłym roku odnotowano wzmożoną aktywność rosyjskich samolotów wojskowych w rejonie Morza Bałtyckiego. Było ich trzy razy więcej niż w 2012 roku - powiedział w sobotę główny dowódca fińskich sił zbrojnych generał Jarmo Lindberg cytowany przez koncern medialny Lännen Media.

Nad Bałtykiem wciąż obserwowane są "ciemne loty" - informuje skupiający kilkanaście lokalnych dzienników koncern medialny Lännen Media (LM), powołując się na generała Jarmo Lindberga. Jego zdaniem rosyjskie samoloty przelatują blisko fińskiej przestrzeni powietrznej czasem bez planów lotów czy kontaktu z kontrolą ruchu powietrznego oraz z wyłączonymi transponderami - urządzeniami, dzięki którym można je lokalizować i zarządzać ruchem lotniczym

Rekordowa liczba rosyjskich lotów wojskowych

Rok 2017 był rekordowy, jeśli chodzi o liczbę rosyjskich lotów wojskowych w regionie. Poprzednią rekordową liczbę odnotowano w 2014 roku, kiedy Rosja zajęła Krym.

Zdaniem Lindberga sytuacja ta nie stanowi bezpośredniego zagrożenia militarnego dla kraju.

Choć Rosja wykazuje największą aktywność nad Bałtykiem - to, jak zwrócił uwagę Lindberg, aktywne są także inne państwa regionu. Przypomniał, że wydarzenia z 2014 roku wywołały efekt domina. Wskazał przy tym na dodatkowe oddziały NATO w krajach bałtyckich oraz amerykański program "The European Reassurance Initiative", którego celem było zwiększenie obecności USA w Europie po rosyjskiej aneksji Krymu.

Generał dodał, że obecnie siły NATO przebywają w regionie w ramach Europejskiej Inicjatywy Odstraszania (EDI European Deterrence Initiative), której budżet zgodnie z ostatnią decyzją zwiększono do 6,5 miliarda dolarów.

(Nie)bezpieczeństwo lotów

Finlandia dąży do ograniczenia incydentów związanych z przelotami maszyn wojskowych, które wpływają na bezpieczeństwo lotów cywilnych. W 2016 roku prezydent Sauli Niinistö zaproponował Władimirowi Putinowi, aby w regionie Bałtyku wszystkie samoloty latały z włączonymi transponderami.

Temat bezpieczeństwa lotów nad Bałtykiem był omawiany także podczas dwustronnego spotkania prezydentów w Finlandii latem 2017 roku. Według strony rosyjskiej także samoloty NATO powinny latać z włączonymi transponderami i kwestia ta powinna być omawiana na posiedzeniu Rady NATO-Rosja.

Autor: momo/AG / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: RAF MOD

Tagi:
Raporty: