Zbudują 32-kilometrowy most. Połączy dwa kontynenty

Cieśnina Tirańska łączy egipski Półwysep Synaj z saudyjskim Półwyspem Arabskim
Cieśnina Tirańska łączy egipski Półwysep Synaj z saudyjskim Półwyspem Arabskim
Źródło: Google Maps
Rządy Arabii Saudyjskiej i Egiptu poinformowały o finalizacji projektu budowy 32-kilometrowego mostu, który połączy Afrykę i Azję przez Morze Czerwone. Most będzie rozciągał się nad Cieśniną Tirańską, łącząc piaszczysty cypel Ras Hamid w Arabii Saudyjskiej z egipskim kurortem Szarm el-Szejk. Budowa ma kosztować cztery miliardy dolarów.

Niedawno minister transportu Egiptu Kamel al-Wazir powiedział agencji Reutera, że wszystkie prace planistyczne zostały już sfinalizowane i budowa może rozpocząć się w każdej chwili.

Plany dotyczące tego połączenia zostały pierwotnie ogłoszone w 2016 roku przez króla Arabii Saudyjskiej Salmana Ibn Abd al-Aziza. Monarcha zapewnił wówczas, że projekt w całości zostanie sfinansowany przez jego kraj.

Wówczas też prezydent Egiptu Abdel Fatah el-Sisi zasugerował nazwanie budowli "Mostem Króla Salmana" na cześć saudyjskiego monarchy. Jednak Egipcjanie woleli nazwę "Most Mojżesza" ze względu na jego symboliczne położenie i znaczenie kulturowe.

Cieśnina Tirańska łączy egipski Półwysep Synaj z saudyjskim Półwyspem Arabskim
Cieśnina Tirańska łączy egipski Półwysep Synaj z saudyjskim Półwyspem Arabskim
Źródło: Shutterstock

Przeprawa planowana od dekad

Most ma znacznie poprawić logistykę, turystykę i handel w regionie, w tym stworzyć nową wygodniejszą i tańszą trasę pielgrzymkową do Mekki, potencjalnie obsługując ponad milion podróżnych rocznie. Obecnie transportem morskim między Egiptem a Arabią Saudyjską zarządza Arab Bridge Maritime Company, która obsługuje flotę 13 statków towarowych i pasażerskich.

Plany budowy mostu nad Morzem Czerwonym były omawiane już w 1988 roku, ale zostały wstrzymane z powodu panujących w regionie napięć politycznych.

Źródło: Google Maps
TVN24
Dowiedz się więcej:

TVN24

Czytaj także: