Na drogach zaliczanych do sieci transeuropejskiej już podczas ich projektowania i budowy przeprowadzane są audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2012 roku o zmianie przepisów o drogach publicznych, obowiązek przeprowadzania audytów BRD dotyczy właśnie jedynie transeuropejskiej sieci drogowej. W Polsce sieć ta liczy około 4800 km. Większość stanowią drogi krajowe, ale nie brakuje również odcinków dróg zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu.
W związku z potrzebą przeprowadzania audytu BRD na drogach krajowych GDDKiA przeszkoliła około 150 swoich pracowników. Aktualnie 110 spośród nich ma upoważnienia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do przeprowadzania takich audytów. W postępowaniu audytorskim niezależny audytor lub zespół z nich złożony dokonuje sprawdzenia projektu oraz jego realizacji pod kątem ryzyka wystąpienia zagrożenia wypadkowego wobec wszystkich użytkowników drogi. Taka sama procedura obowiązuje już po oddaniu drogi do użytku. Audyt BRD powinien być wykonany w ciągu 14 dni od daty przekazania audytorowi informacji o projekcie wraz z dokumentacją dotyczącą tego projektu.
Do podstawowych czynności audytora należą:
- analiza wszystkich dostarczonych przez projektanta informacji o projekcie,
- przeprowadzenie co najmniej jednej wizji lokalnej,
- przygotowanie roboczej wersji oceny projektu z podaniem wstępnie zidentyfikowanych problemów,
- przeprowadzenie spotkań wyjaśniających, głównie z projektantem,
- przygotowanie ostatecznej oceny.
Ze 120 godzin szkolenia na audytorów BRD przynajmniej 60 godzin to zajęcia praktyczne. Podczas ćwiczeń kandydat uczy się identyfikować miejsca niebezpieczne na drodze i oceniać lokalizacje groźne dla kierowców na podstawie rekonstrukcji wypadków. Niezbędna jest więc umiejętność analizowania przyczyn wypadków drogowych w oparciu o policyjne raporty. Przyszli audytorzy poznają m.in. przepisy dotyczące ruchu drogowego, dróg publicznych czy prawa budowlanego. Kandydaci przechodzą również szkolenie uczące ich, jak eliminować błędy, np. w projektowaniu skrzyżowań. Szkolenie na audytora BRD kończy się przeprowadzeniem dwóch audytów. Bez nich nie można przystąpić do egzaminu po którym, o ile kandydat uzyska pozytywny rezultat, zostanie wydany specjalny certyfikat.
Nie każdy może jednak zostać audytorem BRD. Od kandydatów wymagane jest wykształcenie techniczne w zakresie budownictwa drogowego, inżynierii ruchu drogowego lub transportu.
Artykuł sponsorowany