Czytanie alfabetu Braille’a na smartfonie i gra, która wspomaga rehabilitację dzieci - to nagrodzone polskie projekty na konkursie Imagine Cup 2012 w Australii. Na podium największego na świecie konkursu technologicznego stanęli studenci z Gdańska i Poznania.
The Stack, jednoosobowa drużyna studenta Politechniki Gdańskiej Karola Stosika, zajęła drugie miejsce w kategorii Windows Phone Challenge za projekt ZZ Braille Reader. To aplikacja, która pozwala osobom niewidomym czytać na telefonie ebooki, notatki i wszelkiego rodzaju teksty.
W tej kategorii, the Stack wyprzedzony został jedynie przez egipski zespół Vivid.
Konsola, która leczy
Drugi zakwalifikowany do finałowych szóstek polski zespół, Flexify z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zajął trzecie miejsce w kategorii Kinect Fun Labs za projekt Reh the Dragon.
Jest to gra skierowana do dzieci przechodzących rehabilitację, które grając w nią jednocześnie wykonują ćwiczenia niezbędne do odzyskania sprawności fizycznej. - Jest to gra, na podstawie książki ”Dziewczynka Smok”. Działa na konsoli, która jest wyposażona w czujnik rejestrujący ruchy dziecka. Muszą one być wykonywane z określoną częstotliwością i w określony sposób. Jeżeli dziecko nie będzie wykonywać prawidłowych ćwiczeń, nie przejdzie na kolejny poziom w grze – powiedział Tomasz Gdala, opiekun piątki studentów.
Motywacja do ćwiczeń
Ćwiczeniami może być np. zbieranie kwiatków, podskakiwanie na odpowiedniej wysokości na piłce. Zestawy ćwiczeń są odpowiednio dopasowane do schorzeń, np. płaskostopia dziecka.
W grze wykorzystywane są przedmioty używane również w procesie rehabilitacji, np. piłka. W połączeniu z wirtualną grą motywują dzieci do wykonywania ćwiczeń.
Drugie miejsce w tej kategorii zajął zespół z USA, a pierwsze drużyna z Brazylii.
Zwyciężyła rękawica -tłumacz Pierwsze miejsce w najważniejszej kategorii Projektowanie Oprogramowania (Software Design) i puchar Imagine Cup 2012 zdobył zespół Quad Squad z Ukrainy. Ich projekt to specjalna rękawica, która dzięki zainstalowanym czujnikom odczytuje ruchy użytkownika i przekłada język migowy na mowę.
Imagine Cup jest organizowany przez firmę Microsoft od 2003 roku. Podczas konkursu studenci z całego świata prezentują swoje pomysły na to, jak rozwiązać złożone problemy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. W swojej dziesięcioletniej historii konkurs zyskał rangę Mistrzostw świata w zakresie nowych technologii. Światowe finały - z udziałem laureatów krajowych edycji konkursu - co roku odbywają się w innym państwie dotychczas odbyły się m.in. w Seulu, Paryżu, Kairze, Warszawie, Nowym Jorku.
Autor: mw/aja/roody / Źródło: UAM/PAP
Źródło zdjęcia głównego: Facebook | Marek Banaszak