Spikerkę zastąpił syntezator mowy, a zamiast przepełnionego pociągu przyjaźni polsko-radzieckiej, po poznańskich torach, wypełnionymi po brzegi wagonami podróżowali przed rokiem kibice Irlandii. Jak zmieniał się poznański Dworzec Główny można zobaczyć na fotografiach CYRYL-a z lat 1973-1975. My zestawiliśmy je z obecnymi zdjęciami nowego dworca.
W 2014 roku budynek najważniejszego poznańskiego dworca będzie miał 140 lat.
- Jeżeli dotrwa. Pod koniec października 2013 roku kolejarze postanowili go zamknąć, a jego dalsze losy nie są znane. CYRYL to taki projekt, który ma nawiązywać do wydarzeń, które dzieją się w mieście. Skoro po 140 latach ma być zamknięty stary budynek dworca, to nie sposób było go pominąć w naszych działaniach - mówi Danuta Książkiewicz-Bartkowiak, koordynatorka Cyfrowego Repozytorium Lokalnego, które opublikowało kilkadziesiąt zdjęć starego budynku dworca z lat 70. XX wieku autorstwa Stanisława Wiktora. Jak zapowiada to nie koniec - do zbiorów mają trafić jeszcze m.in. stare pocztówki z dworcem.
Zobacz dworzec na zdjęciach Stanisława Wiktora i dziś:
Cegła zniknęła po wojnie
Budowę starego budynku dworca rozpoczęto w 1874 roku, a ukończono pięć lat później. Na początku oblicowano go czerwoną cegłą, okna zakończono łukami, a wejście główne poprzedzono arkadową loggią. Po II wojnie światowej zbombardowany dworzec odbudowano zmieniając przednią elewację. Pojawiły się wówczas prostokątne okna a loggię zastąpił daszek. W latach 60. lifting przeszło wnętrze dworca a dziesięć lat później zamurowano okna od frontu, a całą elewację budynku obłożono płytami granitowymi. Taki dworzec fotografował Stanisław Wiktor.
- Z takim budynkiem poznaniacy byli i są silnie związani. Kiedyś był tam jedyny czynny całą dobę kiosk, w którym można było w nocy papierosy kupić i przyjeżdżali tu po nie mieszkańcy z całego miasta. Sentyment czują także bezdomni, dla których był domem, i studenci, którzy w latach 80. myli tu wagony. Sentyment tych ostatnich wynika z pobudek czysto finansowych. Co prawda z roboczej odzieży trudno było usunąć wszechobecny zapach lizolu, ale zarabiali wtedy więcej niż niejeden inżynier na etacie, a pracowali tylko po kilkanaście dni w miesiącu. I to nie dlatego, że nie chcieli, ale dlatego, że chętnych do tej pracy było więcej niż wagonów. Kiedyś nowy budynek pewnie też stanie się takim symbolem miasta jak ten obecny, ale na razie ten stary wspominać będziemy z sentymentem - wyjaśnia Książkiewicz-Bartkowiak.
Nowy dworzec już działa, za tydzień cały kompleks
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne zostanie otwarte 25 października. Poznań City Center tworzą oddany do użytku w maju 2012 roku dworzec kolejowy PKP, nowy terminal autobusowy PKS na 19 stanowisk, trzykondygnacyjny parking samochodowy na 1500 aut, Centrum Handlowe Poznań City Center z 250 sklepami, restauracjami, kawiarniami, klubem fitness i strefami relaksu.
- Pod jednym dachem znajdą się nowe dworce, kolejowy i autobusowy, centrum handlowe i trzypoziomowy parking. Miastu przybędzie ponadto 2,5 km nowych dróg, 3 km ścieżek rowerowych, w Poznań City Center zatrudnienie znajdzie ponad 2,5 tys. osób - wylicza Przemysław Terlecki z Trigranitu, firmy, która buduje dworzec.
Otwarcie kompleksu rozpocznie przekazanie kluczy prezydentowi Poznania Ryszardowi Grobelnemu o godz. 9:00. - Wtedy wpuścimy pierwszych klientów, dla których szykujemy sporo niespodzianek - kończy Terlecki.
Dworzec Główny PKP w Poznaniu:
Autor: FC/iga / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: CYRYL / TVN 24 / Trigranit