Muzeum szuka... silnika do czołgu. "Może ktoś ma zbędny?"

Czołg rozebrano i zakonserwowano
Czołg rozebrano i zakonserwowano
Źródło: Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu

Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu poszukuje silnika, który można byłoby zamontować w czołgu z 1943 r. Czołg przyjechał dwa lata temu z Portugalii i teraz przechodzi remont. Planowano w nim umieścić silnik Jelcza, jednak ten okazał się zbyt duży. Dlatego "Pancerni Magicy" zwracają się z apelem o zdobycie silnika Leyland SW 400.

Centaur z 1943 r. to jedyny zachowany czołg tego typu. Trafił do Polski z Portugalii niespełna dwa lata temu. Jego remont rozpoczęto w maju zeszłego roku w bazie "Pancernych Magików" w Pławcach. Bazą jest teren firmy zajmującej się wywozem śmieci należącej do Artura Zysa. To właśnie on skupił pasjonatów zajmujących się renowacją militarnych pojazdów. Grupę stanowią głównie pracownicy jego firmy i przyjaciele Muzeum Broni Pancernej. Przywrócili oni już do życia m.in. Sd.KfZ 6, niemiecki ciągnik artyleryjski, który przez 66 lat leżał w korycie Warty.

Zabrakło 15 cm

Na początku roku prace przyspieszyły - czołg został wypiaskowany, pomalowany antykorozyjną farbą podkładową, porozkręcany i zakonserwowowany. Muzeum chce go pokazywać w ruchu, stąd od początku zakładano zamontowanie silnika w "skorupie". Planowano w nim zamontować jednostkę z Shermana Firefly, którą sprowadzono z Gdańska.

- Silnik Jelcza, który miał być zamontowany w Centaurze, niestety okazał się zbyt duży. Był za wysoki o 15 cm. Dlatego zwracamy się z apelem o zdobycie silnika Leyland SW 400 ze skrzynią biegów. To popularny silnik, stosowany np. w kombajnach - mówi mjr Tomasz Ogrodniczuk, kustosz Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

Apel w sprawie silnika Muzeum zamieściło na swojej stronie internetowej oraz fanpage'u na jednym z portali społecznościowych. - Może trafi do kogoś, komu taki silnik jest zbędny? - liczy Ogrodniczuk.

Na remont Centaura nie ma zarezerwowanych żadnych środków, stąd muzeum poszukuje darczyńcę, który odda silnik za darmo lub za symboliczną kwotę.

Pancerni Magicy w trakcie prac nad Centaurem
Pancerni Magicy w trakcie prac nad Centaurem
Źródło: Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu
Demontaż błotników
Demontaż błotników
Źródło: Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu
Silnik Jelcza, który miał być zamontowany w Centaurze, niestety okazał się zbyt duży
Silnik Jelcza, który miał być zamontowany w Centaurze, niestety okazał się zbyt duży
Źródło: Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu

Przejechał bez silnika 7,5 tys. km

Unikatowy czołg Cruiser Tank Mk VIII Centaur Mk I typ C dotarł do Poznania w czerwcu 2013 r. Udało się go odnaleźć i sprowadzić dzięki wspólnym działaniom Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych.

Czołg przebył 7,5 tysiąca kilometrów. Podróż wiodła przez Niemcy, Francję, Hiszpanię i Portugalię. Nie obyło się bez niespodzianek. - Nie mieścił się na bramkach wjazdowych na autostrady we Francji i Hiszpanii. Służby techniczne musiały rozbierać bariery ochraniające. W Hiszpanii podjęto decyzję, że należy zawrócić i skierować się na drogi szybkiego ruchu - opowiadają żołnierze odpowiedzialni za transport.

Czołg Centaur przyjechał do Poznania z Lizbony

Czołg Centaur przyjechał do Poznania z Lizbony

Czołg służył w czasie II wojny światowej. Cromwell początkowo nosił nazwę Centaur. Wyprodukowano ich około 600 sztuk. Jest to jedna z najlepszych brytyjskich produkcji podczas II wojny światowej. Sprzęt tego typu służył m.in. do szkolenia polskich jednostek, które stacjonowały na Zachodzie. O przekazaniu go polskiej stronie zadecydował portugalski resort obrony.

- Takim modelem jeździł gen. Maczek, tylko jego maszyna zamiast 57 milimetrowego działa miała drewnianą atrapę, a środek był pusty, znajdowały się w nim mapy i radiostacja. Służył jedynie do transportu – opowiada Artur Zys, który zajmuje się renowacją pojazdów militarnych.

Cromwell dołączył m.in. do dwóch zabytkowych amerykańskich czołgów M48 i M60, które przyjechały z Grecji we wrześniu 2012 roku.

Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: