TVN24 | Polska

Jak dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców w głosowaniu mieszanym?

TVN24 | Polska

Autor:
kb/ja
Źródło:
PAP
Jak dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców w głosowaniu mieszanym?
Jak dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców w głosowaniu mieszanym?TVN24
wideo 2/21
TVN24Jak dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców w głosowaniu mieszanym?

Można dopisać się do spisu wyborców lub wpisać do rejestru przez internet - poinformowało w środę Ministerstwo Cyfryzacji. Dodano, że od czwartku przez internet można będzie też zgłaszać chęć głosowania korespondencyjnego.

Jak wyjaśnia resort cyfryzacji, do rejestru wyborców powinny wpisać się osoby, które na przykład w wyniku przeprowadzki zmieniły miejsce zameldowania i chcą na stałe zmienić również miejsce głosowania. Natomiast jeśli ktoś zmienia lokalizację tylko na czas wyborów i chce głosować, to powinien się dopisać do spisu wyborców w miejscu, w którym akurat wtedy będzie przebywał.

>>> Marszałek Sejmu Elżbieta Witek podała termin wyborów prezydenckich

Wpis do rejestru wyborców

Poinformowano, że w przypadku wpisu do rejestru wyborców wniosek należy złożyć na stronie: www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-wpisanie-do-rejestru-wyborcow.

"W tym przypadku kluczowe jest działanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpis nie następuje bowiem automatycznie, wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy" - mówi cytowany w komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Co przygotować?

Zaznaczono, że w przypadku wpisu do rejestru wnioskodawca musi przygotować: profil zaufany, skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce naszego stałego zamieszkania. "Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku" - wyjaśnia szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Wskazano, że takim dodatkowym dokumentem może być np. umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela mieszkania, w którym mieszkamy, rachunek za prąd, na którym są nasze dane, umowa o pracę czy karta mieszkańca. Wniosek o wydanie profilu zaufanego można złożyć na stronie: www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.

Decyzja w ciągu pięć dni od złożenia wniosku

Jak czytamy w informacji, decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urzędnik podejmie w ciągu pięciu dni od złożenia wniosku. Informację wnioskodawca otrzyma pocztą tradycyjną lub na skrzynkę na koncie Mój GOV. "Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem. Bez tej decyzji lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek" - napisano. Zaznaczono, że można się wpisać tylko do jednego rejestru wyborców, usługa jest bezpłatna. Podkreślono też, że e-usługa jest wyłączana na pięć dni przed wyborami.

Jak dopisać się do spisu wyborców?

Resort wskazuje też, że w przypadku jednorazowej zmiany miejsca głosowania do spisu wyborców można dopisać się na stronie. "Żeby skorzystać z tej e-usługi potrzebny jest profil zaufany i adres, pod którym będziecie w dniu wyborów" - napisano.

Dodano, że jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez konto Mój GOV. Zaznaczono, że usługa jest bezpłatna i jest wyłączana na pięć dni przed wyborami.

Wniosek można złożyć również w urzędzie

Wniosek o dopisanie do spisu lub wpisanie do rejestru wyborców można zgłosić także w urzędzie gminy. Wniosek można wypełnić w domu albo w urzędzie. Trzeba przygotować dokument tożsamości oraz jego kopię. Urzędnik może poprosić o pokazanie dodatkowego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkamy w danej gminie. Takim dokumentem może być - tak samo jak w przypadku składania wniosku online - umowa najmu mieszkania, rachunek za prąd, na którym są nasze dane, oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym mieszkamy.

Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku.

Głosowanie korespondencyjne

Ministerstwo Cyfryzacji informuje też, że już w czwartek na portalu GOV.pl ruszy e-usługa umożliwiająca zgłoszenie chęci głosowania korespondencyjnego. W związku z jej wdrożeniem od środy (3 czerwca) od godz. 21.00 do godz. 03:20 e-usługi (w tym e-usługi wyborcze) mogą być niedostępne.

13 czerwca minie termin na zgłaszanie konsulom zamiaru głosowania korespondencyjnego za granicą, a 16 czerwca na zgłaszanie komisarzowi wyborczemu za pośrednictwem urzędu gminy zamiaru głosowania korespondencyjnego w kraju.

Do 26 czerwca jest czas na zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego przez wyborców podlegających w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych, którzy rozpoczęli podleganie obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych po piątym dniu przed dniem wyborów.

>>> Kalendarz wyborczy

Autor:kb/ja

Źródło: PAP

Tagi:
Raporty:
Pozostałe wiadomości