Prezydent Bronisław Komorowski zatwierdził najważniejszy dokument dotyczący bezpieczeństwa i obronności państwa, czyli Strategię Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. - Wyciągamy wnioski z tego, co na wschód od Polski zmieniło się na gorsze - mówił prezydent.
Komorowski powiedział, że uroczyście składając podpis w Belwederze, chce podkreślić znaczenie Strategii. - To jest istotny dokument wyznaczający zmiany i kierunki działania ważne z punktu widzenia sytuacji, w której się znaleźliśmy jako państwo, jako naród, ze względu na zmienioną sytuację w środowisku bezpieczeństwa na wschód od Polski - powiedział prezydent.
Pogarsza się stan bezpieczeństwa
Bronisław Komorowski dodał, że jawna strategia obejmuje kierunki ważne dla sił zbrojnych, ale także ważne dla innych elementów współdecydujących o zdolności obronnej państwa. - Dlatego cieszę się, że są tutaj przedstawiciele i organizacji pozarządowych, i samorządów. Jestem pewien, że wspólnym wysiłkiem zadbamy o to, aby ta strategia została wdrożona w życie z jak największą skutecznością - mówił Komorowski.
I dodał: - Wspólnie wyciągamy wnioski z tego, co się zmieniło na gorsze na wschód od Polski, gdzie pojawił się nie tylko obszar niestabilności, ale i obszar, w którym widać wyraźnie, że nastąpiły zmiany złe. Nie tymczasowe, nie chwilowe, ale trwałe, które pogarszają stan bezpieczeństwa za naszą wschodnią granicą.
Podziękował za dobrą współpracę między rządem a Biurem Bezpieczeństwa Narodowego, która - jak podkreślił - zaowocowała powstaniem Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
W ceremonii, która odbyła się w Belwederze, wzięli udział m.in. wicepremier, szef MON Tomasz Siemoniak, szef BBN Stanisław Koziej i generalicja, a także przedstawiciele samorządów.
Wnioski z agresji
Strategia całościowo ujmuje zagadnienia bezpieczeństwa narodowego i wskazuje optymalne sposoby wykorzystania na jego potrzeby wszystkich zasobów państwa. Została przyjęta przez rząd 21 października. Jej projekt przygotował międzyresortowy zespół kierowany przez wiceszefa MON Roberta Kupieckiego, z którym współpracowali m.in. eksperci BBN i Kancelarii Prezydenta. - Strategia bezpieczeństwa narodowego jest najistotniejszym dokumentem przyjmowanym przez Radę Ministrów, zatwierdzanym przez prezydenta, który stanowi o kierunkach prac nad wzmacnianiem systemu bezpieczeństwa, a szczególnie systemu obronnego państwa - wyjaśniał we wtorek Kupiecki na posiedzeniu senackiej komisji obrony, która wysłuchała informacji MON o strategii.
Jak mówił wiceminister, jego zespół musiał zdiagnozować sytuację wynikającą z rosyjskiej agresji na Ukrainę i przełożyć wnioski na zapisy strategii. - To, co obserwujemy we wschodnim sąsiedztwie Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdza diagnozę, które została sformułowana na początku prac, z jednej strony w odniesieniu do charakteru polityki rosyjskiej i możliwych implikacji długoterminowych tej polityki, z drugiej: do potrzeby rozwoju własnych zdolności obronnych - ocenił Kupiecki.
W dokumencie wskazano, że bezpieczeństwo Polski będzie zależało od jej zdolności do efektywnej realizacji interesów narodowych i osiągania celów strategicznych w obecnych i prognozowanych warunkach bezpieczeństwa. Uznano też, że bezpieczeństwo Europy będzie determinowane przez cztery główne czynniki: NATO, Unię Europejską, strategiczną obecność USA oraz relacje z Rosją. Oceniono m.in., że odbudowywanie mocarstwowej pozycji przez Rosję kosztem jej otoczenia oraz nasilenie się polityki konfrontacyjnej ze strony Federacji Rosyjskiej, czego przykładem jest konflikt z Ukrainą, w tym aneksja Krymu, negatywnie rzutują na stan bezpieczeństwa w regionie.
Zagrożenie konfliktem
Zdaniem autorów strategii "w sąsiedztwie Polski istnieje ryzyko konfliktów o charakterze regionalnym i lokalnym, które mogą nas angażować pośrednio lub bezpośrednio".
"Polska nie jest też wolna od nacisku politycznego wykorzystującego argumentację wojskową. W jej najbliższym otoczeniu występuje duże skupienie potencjałów wojskowych, także o konfiguracji ofensywnej. Zagrożenia dla Polski mogą w niesprzyjających okolicznościach przyjąć charakter niemilitarny i militarny. W przypadku zagrożeń militarnych mogą one przybrać postać zagrożeń kryzysowych oraz wojennych, tj. konfliktów zbrojnych o różnej skali – od działań zbrojnych poniżej progu klasycznej wojny do mniej prawdopodobnego konfliktu na dużą skalę" - napisano w strategii. W dokumencie przedstawiono cele strategiczne Polski w dziedzinie bezpieczeństwa i wskazano na potrzebę "zrównoważonego umiędzynarodawiania i samodzielności" w zakresie bezpieczeństwa państwa, w tym "zwiększenie strategicznej odporności kraju na różnego rodzaju zagrożenia".
Priorytety polskiej polityki bezpieczeństwa
Strategia określa też trzy priorytety polityki bezpieczeństwa.
Pierwszym z nich jest zapewnienie gotowości i demonstracja determinacji do działania w sferze bezpieczeństwa i obrony oraz wzmocnienie narodowych zdolności obronnych, ze szczególnym traktowaniem tych obszarów bezpieczeństwa narodowego, w których sojusznicze działania mogą być utrudnione. W ramach tego priorytetu Polska ma skoncentrować się na zapewnieniu bezpieczeństwa własnym obywatelom oraz terytorium państwa, wsparciu obrony państw sojuszniczych, a następnie na udziale w misjach poza terytorium sojuszników. Drugi priorytet to wspieranie procesów służących wzmocnieniu zdolności NATO do kolektywnej obrony, rozwój Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE, umacnianie strategicznych partnerstw (w tym z USA) oraz strategicznych relacji z partnerami w regionie. Tutaj Polska ma wspierać konsolidację NATO wokół funkcji obronnej, w tym strategiczne wzmocnienie wschodniej flanki Sojuszu, a także zmierzać do pogłębiania procesów integracyjnych UE, dążyć do poprawy współpracy między NATO a UE. W ramach tego priorytetu za najważniejsze wśród strategicznych partnerstw uznano to z USA. Jak napisano, Polska będzie wspierać działania na rzecz zachowania amerykańskich gwarancji bezpieczeństwa dla Europy, obecność wojskową USA w Europie, w tym w Polsce. Przewidziano też rozwijanie współpracy z sąsiadami oraz budowanie partnerskich relacji z innymi państwami. W relacjach z Rosją - oceniono - istotne będzie rozwiązywanie trudnych spraw z uwzględnieniem standardów prawa międzynarodowego. Trzecim priorytetem jest wspieranie i selektywny udział w działaniach społeczności międzynarodowej, realizowanych na podstawie prawa międzynarodowego, mających na celu zapobieganie powstawaniu nowych źródeł zagrożeń, a także reagowanie na zaistniałe kryzysy oraz przeciwdziałanie ich rozprzestrzenianiu. Tu - jak oceniono - konieczne jest wzmocnienie ONZ, kontynuacja starań o dokonanie przeglądu norm prawa międzynarodowego oraz wzmacniania skuteczności regulacji w obszarze kontroli zbrojeń i rozbrojenia. Zwrócono też uwagę na potrzebę odbudowy znaczenia OBWE.
Najważniejszy dokument dotyczący obronności państwa
Polska ma organizować i prowadzić strategiczne działania obronne, ochronne oraz w sferze bezpieczeństwa społecznego i gospodarczego. Celem działań w sferze militarnej ma być utrzymywanie i demonstrowanie wszechstronnej gotowości państwa do skutecznego reagowania na militarne zagrożenia dla niepodległości i integralności terytorialnej. Z kolei celem działań ochronnych jest zapewnienie warunków do utrzymywania ładu konstytucyjnego, wewnętrznej stabilności państwa, bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego, zasobów i funkcjonowania infrastruktury krytycznej.
W dokumencie wskazano, że militarne i niemilitarne oraz wewnętrzne i zewnętrze składniki systemu bezpieczeństwa narodowego muszą być właściwie połączone. Strategia bezpieczeństwa narodowego to najważniejszy dokument dotyczący bezpieczeństwa i obronności państwa. Przyjmuje ją rząd, a zatwierdza prezydent. Strategia jest podstawą do opracowania bardziej szczegółowych dokumentów, jak np. ściśle tajna polityczno-strategiczna dyrektywa obronna. Nowa strategia została sformułowana na podstawie ustaleń Strategicznego Przeglądu Bezpieczeństwa Narodowego (SPBN) przeprowadzonego w latach 2011-12. Wyniki SPBN wskazały m.in. na konieczność przesunięcia akcentów w budowie zdolności obronnych, a także uwzględnienia bezpieczeństwa cybernetycznego. Międzyresortowy zespół ds. opracowania nowej SBN został powołany we wrześniu 2013 r.
Autor: kg//rzw / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24