Na jakim etapie znajduje się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego? O tym w programie "Kampania #BezKitu" rozmawiali minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK oraz Maciej Lasek, poseł Platformy Obywatelskiej i ekspert do spraw lotnictwa.
Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 roku wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zaplanowano wybudowanie Portu Lotniczego Solidarność, który w pierwszym etapie ma być w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Gośćmi programu "Kampania #BezKitu" byli minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz Maciej Lasek, poseł Koalicji Obywatelskiej, ekspert ds. lotnictwa.
Horała: w 2028 roku CPK będzie działało komercyjnie
- Tak, wszystko na to wskazuje - odpowiedział Marcin Horała na pytanie o to, czy budowa CPK rozpocznie się w 2023 roku. Horała doprecyzował, że zacznie się ona "mniej więcej latem". Zacząć ma się wtedy, według ministra, budowa tunelu kolei dużej prędkości pod Łodzią. W 2027 roku mają się rozpocząć "obloty i testy certyfikacyjne" na lotniskowej części CPK, zaś rok 2028 ma być "pierwszym w pełni komercyjnym sezonem" działania portu.
- Nie ma decyzji środowiskowej, która pozwoli rozpocząć budowę - zwrócił uwagę Maciej Lasek. Poseł Koalicji Obywatelskiej zwrócił także uwagę na koszty związane z taką inwestycją oraz źródła jej sfinansowania. - Pytanie jest takie: za co ten port zbudujemy - dodał.
Marcin Horała odpowiedział, że "komponent lotniskowy" CPK kosztować będzie 8,1 miliarda euro. - 40 miliardów złotych maksymalnie - dodał. Minister doprecyzował, że przy maksymalnie 49 proc. inwestycji udział będzie brał kapitał prywatny. Pytany o pochodzenie inwestorów, Horała wskazał na "kierunek dalekowschodni albo europejski".
Lasek: wystarczy rozbudować istniejące już lotniska
Poseł Maciej Lasek podnosił wątpliwości dotyczące tego, czy CPK jest Polsce potrzebny. Wskazał, że po wybudowaniu CPK łączna roczna przepustowość polskich lotnisk wzrosłaby o 3 miliony pasażerów. - Bez CPK zostanie obsłużone 86 milionów pasażerów (rocznie - red.), a z CPK 89 milionów - powiedział. Poseł wskazał na istniejące już lotniska w Radomiu czy Modlinie oraz Warszawie, które jego zdaniem mogą zostać rozbudowane do tego poziomu mniejszym kosztem.
Marcin Horała odpowiedział, iż lotnisko w Warszawie osiągnęło już swój "szklany sufit" przepustowości, zaś lotnisko w Modlinie położone jest na terenach podmokłych, co utrudnia jego rozbudowę. - To będą pociągi, które będą łączyły całą Polskę - dodał na temat kolejowej części CPK.
W drugiej części programu pytania do gości padały od przedstawicieli młodego pokolenia z dwóch organizacji: Młodzieżowego Strajku Klimatycznego oraz Stowarzyszenia Miasto jest Nasze. Dotyczyły między innymi cen biletów na kolej oraz dostępności transportu publicznego.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24