Ministerstwo skarbu pracuje nad "optymalnym rozwiązaniem" dla LOT-u, który jest w tarapatach finansowych. Jednym z możliwych scenariuszy jest wniesienie majątku LOT do mniejszego przewoźnika - Eurolotu. Ostateczna decyzja ma zapaść we wtorek. W poniedziałek po południu zostaną z kolei otwarte koperty z nazwiskami kandydatów na nowego prezesa spółki. Aplikacje złożyło 31 kandydatów.
W poniedziałek po południu mają zostać otwarte koperty z nazwiskami osób, które startują w konkursie na prezesa PLL LOT oraz na członka zarządu ds. handlowych. Po weryfikacji zgłoszeń pod względem formalnym, w piątek odbędą się rozmowy z zaproszonymi kandydatami.
Rada Nadzorcza PLL LOT odwołała ze stanowiska prezesa Marcina Piróga 13 grudnia. Poinformowała, że przyczyną podjęcia decyzji o zmianach w składzie zarządu była ocena dotychczasowej pracy prezesa i "funkcjonowania spółki w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym". Na stanowisko prezesa spółki aplikacje złożyło 31 kandydatów.
Szukają "optymalnego scenariusza" dla LOT-u
Rzeczniczka MSP Katarzyna Kozłowska powiedziała w poniedziałek, że cały czas trwają prace nad "optymalnym scenariuszem dla LOT". - Jak tylko będziemy mieli wypracowane takie stanowisko, to będziemy o tym informować - stwierdziła.
Zgodnie z oficjalnym programem posiedzenia rządu na razie nie ma w porządku obrad punktu ws. PLL LOT. Według nieoficjalnych informacji PAP na Radzie Ministrów ma odbyć się dyskusja na temat LOT-u.
Przeniosą majątek? Eurolot nie komentuje
W poniedziałek "Rzeczpospolita" podała, że we wtorek rząd zdecyduje o przyszłości PLL LOT. "Jak wynika z informacji "Rz", rząd niemal na pewno postanowi wdrożyć plan zakładający wniesienie majątku Polskich Linii Lotniczych LOT do mniejszego, choć także państwowego przewoźnika - Eurolotu, który ma znacznie niższe koszty" - napisała gazeta. Jak zaznaczyła, jedynym majątkiem LOT są teraz tzw. sloty, czyli wyznaczone czasy startów i lądowań na lotniskach oraz logo firmy.
Rzeczniczka Eurolotu Anna Rusajczyk, pytana przez PAP o doniesienia "Rz", powiedziała: "Nie komentujemy".
Jak pisała "Rz", po przeniesieniu majątku z LOT pozostanie jedynie nazwa i część pracowników, którzy zdecydują się przyjąć mniej korzystne warunki pracy.
Ten sposób został już sprawdzony w Europie: tak ratowane były przed bankructwem w 2012 r. Austrian Airlines, a wcześniej także szwajcarski Swiss. – Jeśli ten plan nie zostałby wdrożony, to zdecydowanie wzrosłoby ryzyko upadłości LOT, co oznacza uziemienie samolotów i paraliż transportowy Polski oraz straty dla państwa i firm, których LOT jest dłużnikiem – mówi "Rz" jej rozmówca z kręgów rządowych.
LOT prosi o pomoc
O przyznanie pomocy wystąpił do ministra skarbu zarząd przewoźnika. Portal tvn24.pl pisał o tej sprawie jako pierwszy. Aby dostać pomoc spółka musiała przedstawić plan ostrych cięć kosztów. Zakłada on m.in. zmianę form zatrudnienia i zwolnienia. Pod koniec grudnia resort skarbu przelał spółce 400 mln zł pożyczki.
LOT za 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata miała wysokość 163,1 mln zł. Na początku stycznia szef MSP Mikołaj Budzanowski mówił, że strata PLL LOT na koniec 2012 r. może wynieść ok. 200 mln zł. Według różnych szacunków, m.in. związkowców, strata może sięgnąć nawet 300 mln zł. Jeszcze w ub.r. spółka planowała, że zamknie rok zyskiem w wysokości 52,5 mln zł.
Restrukturyzacja w LOT?
Eurolot powstał w 1996 r. Jest spółką wyodrębnioną z grupy kapitałowej PLL LOT. 62,1 proc. akcji Eurolotu należy do Skarbu Państwa, a pozostałe 37,9 proc. do LOT-u, które spółka chce sprzedać. Przewoźnik pełni m.in. funkcje dowozowe dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Od 1 lipca 2011 r. linia uruchomiła własne połączenia lotnicze pomiędzy głównymi portami regionalnymi w Polsce. W ramach własnej siatki połączeń linia otworzyła nowe kierunki m.in. do Niemiec, Włoch, Chorwacji. W 2012 r. spółka otrzymała nowe samoloty typu Bombardier Q400 NextGen. Na początku stycznia minister skarbu państwa Mikołaj Budzanowski mówiąc o planowanej restrukturyzacji w LOT wyjaśniał, że obejmowałaby ona przede wszystkim zatrudnienie - co najmniej 30 proc. - i miałaby zostać przeprowadzona w pierwszym kwartale 2013 r. Wspomniał też o restrukturyzacji floty i siatki połączeń. Jego zdaniem LOT ma się skoncentrować na trasach dalekich, do Azji czy USA - wykonywanych przez dreamlinery. Budzanowski stwierdził wówczas, że Eurolot będzie obsługiwać połączenia po kraju i Europie. Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.
Autor: nsz, jk//kdj / Źródło: PAP, rp.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24