Odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące katastrofy smoleńskiej, dane dotyczące pracy rosyjskich kontrolerów, zdjęcia i raporty komisji badających wypadek można znaleźć na uruchomionej w czwartek stronie internetowej zespołu smoleńskiego przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, którym kieruje Maciej Lasek.
Zasadnicze sekcje strony, która znajduje się pod adresem faktysmolensk.gov.pl, to: aktualności (zawiera komunikaty zespołu i informacje z konferencji prasowych), odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, podstawowe informacje o katastrofie, dane o tym, jak ją badano, wideoblog, informacje o członkach zespołu do objaśniania przyczyn katastrofy smoleńskiej oraz formularz kontaktowy.
Wnioski z komisji
Zespół Laska na swojej stronie internetowej wielokrotnie przypomina wnioski, do jakich doszła polska komisja badająca katastrofę (jej przewodniczącym był były już szef MSWiA Jerzy Miller): "Przyczyną wypadku było zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg. Doprowadziło to do zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła wraz z lotką, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią". W dziale "pytania i odpowiedzi" zawarto zestaw prawie 30 zagadnień. Nowością jest opublikowanie nazwisk 18 członków komisji Millera, którzy od 10 i 11 do 23 kwietnia 2010 r. uczestniczyli w badaniach na miejscu katastrofy (wszyscy to czynni lub emerytowani wojskowi). Jest też wyjaśnienie, skąd różnice dotyczące wysokości złamania brzozy (zderzenie z nią zakończyło się urwaniem części lewego skrzydła). Komisja Millera oszacowała tę wysokość na ok. 5,1 metra, a prokuratura – na 6,66 metra. "Wysokość ta nie ma jednak wpływu na określenie przyczyny wypadku, bowiem w tym miejscu samolot powinien był się znajdować ok. 100 metrów wyżej" – podkreślił zespół Laska.
Najważniejsze pytania
Opublikowano m.in. odpowiedzi na pytania, dlaczego samolot rozpadł się na drobne kawałki, dlaczego nie odnaleziono jednego z rejestratorów, gdzie w raporcie komisji Millera opisano punkt TAWS #38 (często przywoływany przez badaczy związanych przez zespół parlamentarny kierowany przez posła PiS Antoniego Macierewicza), jak działania rosyjskich kontrolerów przyczyniły się do wypadku oraz dlaczego samolot rozpoczął wznoszenie z opóźnieniem po reakcji pilotów. Na wideoblogu zamieszczono cztery filmy, ale Maciej Lasek zapowiada, że będzie ich więcej. Przy ich kręceniu wykorzystano m.in. tupolewa o numerze bocznym 102, który znajduje się na lotnisku w Mińsku Mazowieckim. W nagraniach znajdujących się obecnie na blogu przypomniano przyczyny katastrofy smoleńskiej, łańcuch błędów, który do niej doprowadził, niedostateczne operacyjne przygotowaniu lotu oraz rolę rejestratorów w badaniu katastrofy. W sekcji poświęconej katastrofie przypomniano listę ofiar, podano dane o samolocie Tu-154M nr boczny 101, załodze, która kierowała nim 10 kwietnia 2010 r., lotnisku (w tym o niekompletnych lampach nawigacyjnych) oraz kontrolerach rosyjskich. W tej sekcji są też informacje o pogodzie, zdjęcia (w tym opublikowane po raz pierwszy w ubiegłym tygodniu) oraz krótkie streszczenie przebiegu zdarzeń związanych z lotem.
Przyczyny katastrofy
W dziale poświęconym badaniu katastrofy przypomniano m.in. jej przyczyny, uchybienia dotyczące organizacji lotu i lotniska w Smoleńsku, przebieg lotu i czynniki mające wpływ na wypadek. Jest też informacja o celu badania, trybie powołania komisji Millera, jej składzie i czynnościach, jakie wykonano podczas badania. Tu opublikowano też linki do sporządzonych na zakończenie badania raportu i protokołu wraz z załącznikami do nich oraz dokumentu z polskimi uwagami do projektu raportu Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK). Strona zawiera też informacje o zespole do objaśniania przyczyn katastrofy smoleńskiej, w tym biogramy jego członków.
Autor: mn//kdj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: http://faktysmolensk.gov.pl/