Tarcza Faustyna na powierzchni. "Łódzkie metro" na półmetku

Tarcza Faustyna zakończyła drążenie jednego z tunelów pod Łodzią
Tarcza Faustyna zakończyła drążenie tunelu pod Łodzią
Źródło: Facebook/Łódź

Zakończyło się drążenie ostatniego z czterech jednotorowych tuneli średnicowych w Łodzi - w piątek tarcza TBM Faustyna wyszła na powierzchnię w rejonie stacji Łódź Kaliska. Trwa budowa torowiska w pierwszym z wydrążonych tuneli, a jeszcze w grudniu pracę wznowi tarcza Katarzyna.

Prace przy budowie kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi osiągnęły półmetek. Tarcza TBM Faustyna 29 listopada przebiła się przez 80-centymetrową ścianę w rejonie ulicy Srebrzyńskiej, kończąc drążenie ostatniego z czterech jednotorowych tuneli kolejowych i otwierając szlak kolejowy z Łodzi Fabrycznej w kierunku stacji Łódź Kaliska. To dwa miesiące wcześniej niż przewidywał harmonogram. - Faustyna miała zakończyć pracę 25 stycznia, ale drążenie tunelu skończyliśmy dwa miesiące wcześniej. Ten odcinek był jednak łatwiejszy do wykonania, niż dwutorowy pod centrum Łodzi - powiedział Mariusz Serżysko, prezes firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, która jest budowniczym tunelu.

Tarcza Faustyna zakończyła drążenie jednego z tunelów pod Łodzią
Tarcza Faustyna zakończyła drążenie jednego z tunelów pod Łodzią
Źródło: Facebook/Łódź

Czytaj też: Polski "Terminal". Trzy miesiące temu utknęli w hotelu

Łódzkie metro na półmetku. Katarzyna nadal stoi

Jak ocenił Mariusz Serżysko, drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią jest na półmetku. Wykonano już 70 procent podziemnego połączenia, a prace drążeniowe wejdą teraz w decydującą fazę. Tarcza Faustyna zakończyła swoją część zadania, ale większa z maszyn - TBM Katarzyna po zawaleniu się części kamienicy na szlaku budowy tunelu, utknęła w połowie drogi do Dworca Łódź Fabryczna. - Katarzyna zatrzymała się w rejonie Al. 1 Maja 23 po zawaleniu się części tej kamienicy. Czeka na moment, kiedy ustabilizujemy grunt w tym kwartale miasta. Zanim maszyna ruszy, musimy zapewnić bezpieczeństwo budynków w zasięgu jej oddziaływania. W porozumieniu z nadzorem budowlanym maszyna jeszcze w grudniu ma wznowić drążenie tunelu w tym rejonie - zapowiedział Serżysko.

Tarcza Faustyna zakończyła drążenie jednego z tunelów pod Łodzią
Tarcza Faustyna zakończyła drążenie jednego z tunelów pod Łodzią
Źródło: Facebook/Łódź

Czytaj też: Po katastrofie Katarzyna wróciła do wiercenia tunelu i znów się zatrzymała. "Zadziałały czujniki'

Prace w wydrążonych już tunelach

W oczekiwaniu na wznowienie prac w dwutorowym tunelu, pod centrum Łodzi rozpoczęto już prace wewnątrz wydrążonych tuneli jednotorowych. W pierwszym z nich trwa budowa konstrukcji podtorza. Układane są elementy instalacji wewnętrznych związane z uziemieniem konstrukcji. - Prace są na różnym etapie zaawansowania. W tunelach trwają prace budowlane, a najbardziej zaawansowana jest budowa przystanku Łódź Polesie, gdzie powstają już perony na najniższym poziomie stacji - powiedział Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM. Prace przy budowie stacji Łódź Polesie są na tyle zaawansowane (63 proc.), że jeszcze w grudniu wykonawca chce otworzyć dla ruchu ulicę Ogrodową w rejonie powstającej stacji kolejowej na Polesiu (dzielnica Łodzi), w rejonie Manufaktury. Budowa stacji Koziny (rozgałęzienie tunelu dwutorowego i czterech jednotorowych) jest zaawansowana w 60 procentach, a Śródmieście osiągnęło w ostatnich dniach 44 procent zaawansowania. - Prowadzimy rozmowy z Urzędem Miasta Łodzi na temat finalnego wyglądu przystanków i negocjujemy, czy będzie to ustalony wcześniej standard, czy też przystanki zyskają inny wygląd, żeby były wizytówkami Łodzi na długie lata - powiedział Mariusz Serżysko. Jak stwierdził, wpływ katastrofy budowlanej z września wpłynie na harmonogram budowy. Roboty budowlane są wciąż w zasięgu możliwości wykonania, ale jest jeszcze konieczność wyposażenia tunelu w infrastrukturę związaną z ruchem kolejowym, w tym systemy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Tarcza Katarzyna znów zatrzymana. Problemy przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią
Tarcza Katarzyna znów zatrzymana. Problemy przy budowie tunelu średnicowego pod Łodzią
Źródło: TVN24

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią

Tunel średnicowy ma połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz). Dzięki temu skróci się czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław. Podróż z Widzewa do dworców w zachodniej części miasta ma trwać 15 minut.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz – Katarzyna. Wykonanie czterech jednotorowych tuneli na zachód od przystanku Koziny było zadaniem mniejszej tarczy – Faustyny.

wizualizacja
Tak ma wyglądać tunel pod Łodzią - wizualizacja
Źródło: PKP PLK

Według obowiązującego planu pociągi miały pojechać tunelem z grudniowym rozkładem jazdy 2026 r. Ze względu na katastrofę budowlaną we wrześniu (zawaliła się część kamienicy przy 1 Maja 23) i już niemal 3-miesięcznego przestoju tarczy termin ten jest coraz bardziej wątpliwy. Pod koniec października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że pociągi pojadą tunelem pod Łodzią dopiero w 2027 r.

Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Źródło: PKP PLK

Dotychczasowy koszt inwestycji według Mariusza Serżysko osiągnął już 2 mld zł, chociaż na starcie inwestycji w 2017 r. szacowano go w całości na 1,6 mld zł.

Oglądaj TVN24 na żywo
Dowiedz się więcej:

Oglądaj TVN24 na żywo

Czytaj także: