Buty "Relaks", herbata "Popularna", woda toaletowa "Przemysławka" - w nowej grze planszowej wydanej przez Instytut Pamięci Narodowej gracze przenoszą się do PRL, a ich zadaniem jest zdobycie reglamentowanych towarów. W tym celu muszą ustawić się w kolejce (tak też nazywa się gra). Zakupy jednak nie zawsze się udają - ktoś się wepchnie, towar zniknie sprzed nosa, albo trafi do innego sklepu.
Każdy gracz wysyła członków rodziny po zakupy z zawierającą 10 pozycji listą. Trzeba kupić głównie produkty spożywcze i artykuły codziennego użytku, ale także np. przewodnik po Bułgarii, meblościankę, politurowany stolik, czy sprzęt AGD. Wygrywa ten, kto pierwszy kupi wszystkie towary z listy.
Dostępne w grze dobra są – tak jak w PRL - reglamentowane. W zdobyciu towarów z listy zakupów jednym kolejkowiczom pomagają, a innym przeszkadzają, karty dające dostęp do towaru spod lady lub zakupów bez kolejki. Stojąc przed sklepem całą noc, gracz musi się więc liczyć z tym, że nagle przed nim stanie matka z dzieckiem na ręku, nie przywiozą towaru lub usłyszy po prostu: „Pan tu nie stał!”.
Kupić towar spod lady
Gracze mają do wyboru 60 różnych towarów. Na specjalnych kartach zamieszczono stylizowane na archiwalne zdjęcia poszukiwanych dóbr. Ponadto każdy z graczy dysponuje kartami, które pozwalają mu "wcisnąć się" do kolejki.
- Gra nie tylko przybliża kolejkowe realia, ale przede wszystkim wywołuje emocje, wprowadzając w klimat kolejkowych przepychanek. Gracz na własnej skórze odczuwa, jak to jest, gdy ktoś wciśnie się przed nim do kolejki, zabierze towar spod lady, albo gdy przez pomyłkę w dostawie towar trafi do innego sklepu - mówi Karol Madaj z biura edukacji publicznej IPN.
Nie pierwsza taka gra
Prace nad "Kolejką" trwały dwa lata. W pudełku z grą znajdzie się też opracowanie historyczne na temat gospodarki PRL oraz filmy dokumentalne o kolejkach w PRL. Oficjalną prezentację gry zaplanowano na 5 lutego w Warszawie.
"Kolejka" to nie pierwsze przedsięwzięcie IPN, popularyzujące historię w formie gry. Wcześniej Instytut przygotował m.in. wojenną grę planszową "303" (jeden z graczy dowodzi RAF broniącym Wielkiej Brytanii, a drugi atakuje niemieckim Luftwaffe), wydano również grę "Pamięć '39" (wprowadzającą uczniów w tematykę kampanii wrześniowej) oraz "Awans - zostań marszałkiem Polski", służącą przybliżeniu młodzieży polskich stopni wojskowych z 1939 r.
W planach Biura Edukacji Publicznej IPN jest przygodowa gra "Konspiracja". Ta ma dostarczyć uczniom wiedzę o Polskim Państwie Podziemnym i realiach okupacyjnej Warszawy.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: IPN