Ruszyło najważniejsze święto kina na świecie - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. Otworzył go film Arnauda Desplechina "Ismael's Ghost", na którym krytycy nie pozostawili suchej nitki.
Jeszcze kilka tygodni temu organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes zapowiadali, że tegoroczna, jubileuszowa edycja będzie wyjątkowa pod każdym względem. Jednak krytycy, którzy w środowe popołudnie na specjalnym pokazie widzieli film otwarcia - "Ismael's Ghost", ostro i negatywnie go ocenili.
"Ismael's Ghost", jak pisze dystrybutor, to opowieść o reżyserze (w tej roli Mathieu Amalric). W jego głowie wciąż żywe są wspomnienia o ukochanej Carlotcie (Marion Cottillard), którą stracił 20 lat temu. Mężczyzna obecnie spotyka się z nową kobietą – Sylvią (Charlotte Gainsbourg). "Pewnego dnia spełnia się najskrytsze marzenie reżysera - w drzwiach jego domu staje Carlotta. W powietrzu wisi jednak coś niepokojącego i mężczyzna boi się wejść po raz kolejny w związek z dawną ukochaną" - czytamy w opisie filmu.
Pokaz ten, choć prestiżowy, oznacza jednocześnie, że prezentowany film nie bierze udziału w festiwalowym konkursie, co Desplechin w rozmowie z prasą witał z ulgą. - Kiedy jesteś w konkursie, francuska prasa bywa bardziej podzielona w ocenach, bardziej brutalna - mówił w trakcie konferencji prasowej.
"Ogłuszająca cisza" po pokazie prasowym
Jak donoszą media, nie było owacji, nie było nawet buczenia po seansie. Uczestnicy pokazu prasowego wyszli "w ogłuszającej ciszy" - napisał na Twitterze kanadyjski krytyk Jason Gorber.
"Ckliwa i wijąca się francuska opowieść o ponurych frazesach" - ocenił Gorber.
ISMAEL\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'S GHOSTS - #Cannes2017 opener leaves press screening with stunned silence. Maudlin and meandering, a French tale of somber clichés
— Jason Gorber (@filmfest_ca) 17 maja 2017
"'Ismael's Ghost jest tak okropny jak można było się spodziewać po festiwalu, który kiedyś otworzył [film] 'Grace księżna Monako'" - napisał krytyk magazynu Deadline Joe Utichi, nawiązując do 2014 roku, kiedy francuskie wydarzenie otworzył film Oliviera Dahana, bardzo negatywnie przyjętej opowieści o Grace Kelly.
Ismael\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'s Ghosts is as atrocious as you might expect from the festival that once opened with Grace of Monaco. #cannes
— Joe Utichi (@joeutichi) 17 maja 2017
Peter Deburge, szef krytyków filmowych magazynu "Variety" równie bezlitośnie ocenił francuską produkcję. "Arnaud Desplechin otworzył Cannes prymitywnym, pogmatwanym portretem filmowca, którego dopadła przeszłość" - pisze Deburge, który w dalszej części swojej recenzji zwraca uwagę, że nieintencjonalnie film Desplechina staje się komedią, która może godnie rywalizować "The Room" Tommy'ego Wiseau. "Antydzieło" Wiseau uznawane jest powszechnie za jeden z najgorszych filmów w historii kina. "Jak bardzo to kinematograficzne pseudo-selfie opiera się na życiowym doświadczeniu? Ciężko powiedzieć, a nawet ciężko to przełknąć. Jeśli 'Ismael's Ghost' byłby posiłkiem, byłby sporym płatem pozbawionego smaku zamiennika mięsa, zawiniętym w sztuczny bekon, gotowanym na margarynie, przykrytym bezmleczną imitacją sera" - stwierdził krytyk.
Eric Kohn, krytyk magazynu "IndieWire" był nieco łagodniejszy w swojej ocenie. "Podobnie jak fikcyjny reżyser, Desplechin wydaje się zagubiony w swojej króliczej norze krętych narracji i niezdolny do swojej podróży. Chociaż 'Ismael's Ghost' nie jest jego najlepszym filmem", to prawie na pewno jest jego najbardziej osobistą wypowiedzią na temat swojej relacji ze sztuką" - napisał Kohn.
Cannes pełne gwiazd
Ceremonię otwarcia poprowadziła w tym roku Monica Bellucci.
Czerwony dywan promenady La Croisette wypełnił się międzynarodowymi gwiazdami, głównie filmu. W towarzystwie Desplachina do zdjęć pozowali aktorzy: Charlotte Gainsbourg i Marion Cotillard.
W pełnym składzie pojawiło się tegoroczne jury: jego przewodniczący Pedro Almodovar, Maren Ade, Gabriel Yared, Park Chan-Wook, Jessica Chastain, Fan Bingbing, Agnes Jaoui, Paolo Sorrentino i Will Smith.
Szczególne środki bezpieczeństwa
Tegoroczny festiwal odbywa się w warunkach nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa, obowiązujących w całym Cannes. W miejscach szczególnie narażonych na atak rozstawiono strzelców wyborowych, wykorzystywane są urządzenia przeciw dronom, a betonowe donice mają zapobiegać zamachom z użyciem ciężarówki, przeprowadzane są rewizje. Wyjątkowe restrykcje sprawiły, że w środę nie udało się dotrzymać zaplanowanego z precyzją harmonogramu festiwalu. Pokazy oraz konferencje prasowe odbywały się z lekkim opóźnieniem.
70. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes potrwa do 28 maja.
Autor: tmw/sk / Źródło: Variety, The Independent, tvn24.pl, Deadline, PAP
Źródło zdjęcia głównego: © Jean-Claude Lother - Why Not Productions/Kino Świat