Dwa scenariusze zajęć przygotowujących i podsumowujących wizytę w Miejscu Pamięci Auschwitz są główną częścią nowego pakietu edukacyjnego, który dla nauczycieli przygotowało Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście. - Z jednej strony pozwolą całej grupie przygotować się do wizyty, a także pozwolą wyciągnąć później wnioski z tak szczególnego doświadczenia, które jest czymś znacznie więcej niż tylko lekcją historii - podkreślił dyrektor centrum.
Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście prowadzi wszystkie działania edukacyjne Muzeum Auschwitz. Zdaniem dyrektora centrum, Andrzeja Kacorzyka, wizyta na terenie byłego obozu jest dla młodych ludzi wielkim wyzwaniem na wielu płaszczyznach. - To niewątpliwie trudne doświadczenie zarówno na poziomie osobistym i emocjonalnym, ale też merytorycznym czy faktograficznym. Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo skomplikowana jest historia niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz. Dlatego też proponujemy nauczycielom gotowe scenariusze zajęć, które z jednej strony pozwolą całej grupie przygotować się do wizyty, a także pozwolą wyciągnąć później wnioski z tak szczególnego doświadczenia, które jest czymś znacznie więcej niż tylko lekcją historii – powiedział.
Dwa scenariusze opierające się na multibookach
Paweł Sawicki z biura prasowego Muzeum Auschwitz poinformował, że dwa scenariusze opierają się na multibookach, dostępnych na stronie internetowej placówki. - Scenariusz zajęć przygotowujących do wizyty ma nie tylko objaśnić podstawowe fakty dotyczące funkcjonowania Auschwitz, jako obozu koncentracyjnego oraz ośrodka zagłady, ale też przedstawić największe grupy ofiar obozu: Żydów, Polaków, Romów i Sinti oraz sowieckich jeńców wojennych, objaśniając przyczyny ich prześladowania i deportacji do Auschwitz przez nazistowskie Niemcy. Informacjom historycznym towarzyszą fragmenty relacji oraz biogramy kilkorga ocalałych z obozu - zakomunikował Sawicki.
Dyskusja i refleksja
Dodał, że scenariusz zajęć podsumowujących nosi tytuł "Nigdy, przenigdy nie bądź biernym obserwatorem!". Ich podstawowym celem jest stworzenie płaszczyzny do osobistej refleksji po wizycie w miejscu pamięci, ale też dyskusja zarówno o skali zbrodni popełnionych w Auschwitz, a także o naszej współczesnej i osobistej odpowiedzialności za świat, w którym żyjemy jako świadkowie obserwujący efekty różnych ideologii nienawiści.
Dyrektor muzeum Piotr Cywiński wskazał, że systemy edukacji wtłoczyły pamięć w lekcje historii, tak jakby równała się ona wiedzy historycznej. -To fundamentalny błąd. Dlatego w naszych szkołach to jedynie od mądrości nauczyciela zależy, czy na bazie wiedzy historycznej w głowach uczniów zrodzą się pytania powiązane z pamięcią: ostrzeżenia związane z dzisiejszymi wyborami ludzkimi, ze zrozumieniem wyzwań i zagrożeń, z rosnącym populizmem i demagogią, z ksenofobią i mową nienawiści w przestrzeni publicznej - podkreślił. Paweł Sawicki powiedział, że elementem zajęć podsumowujących jest praca z materiałem biograficznym oraz przesłaniami świadków historii. Scenariusze dostępne są nieodpłatnie w polskiej i angielskiej wersji językowej.
Obóz Auschwitz
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 roku, aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 miliona ludzi, głównie Żydów. Do obozu deportowali też około 150 tysięcy Polaków, z których blisko połowa nie przeżyła. W Auschwitz ginęli też Romowie, jeńcy sowieccy i osoby innej narodowości.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock