W ostatnim czasie płyty winylowe przeżywają renesans. Raz po raz ogłaszano, że ich sprzedaż jest coraz wyższa i przebija sprzedaż muzyki na płytach CD. W zeszłym roku padł kolejny rekord. Jak wynika z rocznego raportu Amerykańskiego Stowarzyszenia Przemysłu Nagraniowego (RIAA), sprzedaż winyli w USA osiągnęła poziom 41 mln sztuk, a CD - 33 milionów. Po raz pierwszy od 1987 roku winyle pokonały CD.
Wartość sprzedaży 41 milionów płyt winylowych wyniosła 1,2 miliarda dolarów, a 33 milionów płyt CD - 483 miliony dolarów.
Przychody z nagrań muzycznych w USA w 2022 roku rosły siódmy rok z rzędu. Całkowite przychody wzrosły o 6 proc. do rekordowo wysokiego poziomu 15,9 mld dolarów.
Streaming stał się potęgą
Streaming wciąż odpowiada za największe wzrosty, jak podaje RIAA, głównie przez rekordowy poziom "zaangażowania w płatne subskrypcje, ciągłemu wzrostowi przychodów z formatów z reklamami oraz rosnącemu udziałowi nowych platform i usług". Streaming wzrósł o 7 proc. do 13,3 mld USD i stanowił 84 proc. przychodów w 2022 r. Liczba płatnych subskrypcji usług muzycznych na żądanie wzrosła o 10 proc., osiągając nowy rekord, średnio 92,0 mln w 2022 r., w porównaniu z 84,0 mln rok wcześniej.
Winyl rośnie w siłę, a CD spada
Raport wykazał, że przychody z fizycznych formatów muzycznych stale rosły na przestrzeni lat, naznaczone "niezwykłym odrodzeniem" w 2021 r. po tym, jak spadły rok wcześniej przez pandemię COVID-19. Przychody ze sprzedaży fizycznych nośników muzyki jako całości wzrosły w zeszłym roku o 4 proc. Napędzane głównie przez płyt winylowych, które odnotowały wzrost o 17 proc.. Tymczasem przychody z płyt CD spadły o 18 proc..
Mitch Glazier, prezes RIAA, w komentarzu do wyników sprzedaży na amerykańskim rynku wskazał, że "winyl umacnia swoją pozycję na współczesnym rynku".
- Miłośnicy muzyki wyraźnie nie mogą się nacieszyć wysokiej jakości dźwiękiem i namacalnym połączeniem z artystami, jakie zapewnia winyl - stwierdził Glazier. - A wytwórnie sprostały temu zapotrzebowaniu dzięki stałemu strumieniowi ekskluzywnych, specjalnych reedycji i pięknie wykonanych opakowań.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock