Portugalska linia lotnicza TAP na sprzedaż. Rząd w Lizbonie zlecił dwie analizy dotyczące wyceny narodowej spółki przed ich prywatyzacją. Rządzący oczekują, że proces prywatyzacji TAP zakończy się latem 2023 roku.
Rząd w Lizbonie rozważa całkowitą lub częściową sprzedaż TAP. Jak poinformował w czwartek minister finansów Fernando Medina, rząd Antonia Costy zlecił już wymagane przez portugalskie prawo dwie analizy dotyczące prywatyzacji spółki. Państwo posiada 100 proc. udziałów w TAP.
Minister sprecyzował, że oczekuje, iż proces sprzedaży głównego portugalskiego przewoźnika zostanie zakończony do lipca 2023 roku. Przyspieszony proces prywatyzacji potwierdził też w czwartek minister ds. infrastruktury Joao Galamba. Dodał, że "zna firmy zainteresowane nabyciem firmy TAP".
Kto kupi linię lotniczą TAP?
Dotychczas portugalskie media wymieniały wśród spółek zainteresowanych zakupem TAP grupę IAG, w skład której wchodzą m.in. Iberia oraz British Airways, a także Lufthansę oraz grupę Air France-KLM.
Linia lotnicza TAP jest obecnie restrukturyzowana w ramach zatwierdzonego przez Brukselę planu ratunkowego o wartości 3,2 mld euro.
W styczniu br. rząd Portugalii poinformował, że nosi się z zamiarem sprzedaży znacjonalizowanych w 2021 roku linii TAP. Minister ds. gospodarki i morza Antonio Costa Silva tłumaczył wówczas, że po nacjonalizacji przewoźnika jego sytuacja finansowa uległa poprawie, a spółka jest obecnie stabilnym podmiotem gospodarczym.
Rząd Antonia Costy dotychczas tłumaczył, że konieczność nabycia udziałów TAP przez państwo w 2021 roku była konieczna z powodu kłopotów, w jakie przewoźnik popadł podczas pandemii COVID-19 wraz z drastyczną redukcją liczby pasażerów, a w konsekwencji wpływów.
Portugalski przewoźnik realizuje bezpośrednie loty pomiędzy Lizboną a Warszawą.
Źródło: PAP, Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Markus Mainka / Shutterstock