Bundestag przyj膮艂 w pi膮tek pakiet ustaw o op艂atach dla kierowc贸w samochod贸w osobowych za korzystanie z niemieckich autostrad i dr贸g krajowych. Myto obci膮偶y tylko u偶ytkownik贸w dr贸g z zagranicy, gdy偶 dla kierowc贸w z Niemiec ustawodawca przewidzia艂 rekompensaty.
Myto dla kierowc贸w samochod贸w osobowych to najbardziej kontrowersyjny projekt koalicji rz膮dowej CDU/CSU i SPD. Uwzgl臋dnienie tego punktu w umowie koalicyjnej przeforsowa艂a bawarska CSU, gro偶膮c w razie odmowy zerwaniem prowadzonych pod koniec 2013 roku negocjacji o powstaniu rz膮du Angeli Merkel. Przeciwnicy ostrzegali przed negatywnymi skutkami tej decyzji dla region贸w przygranicznych oraz ewentualnym konfliktem z UE.
Tylko dla cudzoziemc贸w
Przyj臋ty g艂osami koalicji rz膮dowej pakiet wprowadza myto dla wszystkich kierowc贸w samochod贸w osobowych i pojazd贸w kempingowych korzystaj膮cych z niemieckich autostrad i dr贸g krajowych (Bundesstrassen). Kierowcy pojazd贸w zarejestrowanych w Niemczech dostan膮 pe艂n膮 rekompensat臋 poprzez obni偶k臋 podatku samochodowego.
Dla cudzoziemc贸w op艂aty wprowadzono tylko na autostradach, z innych dr贸g b臋d膮 mogli nadal korzysta膰 bezp艂atnie. Mog膮 oni wybra膰 pomi臋dzy op艂at膮 roczn膮, dwumiesi臋czn膮 i 10-dniow膮. Myto za 10 dni wynosi - w zale偶no艣ci od pojemno艣ci silnika i wp艂ywu na 艣rodowisko od 5 do 15 euro; za dwa miesi膮ce od 16 do 30 euro. Op艂ata roczna ma wynie艣膰 maksymalnie 130 euro. Niemieccy u偶ytkownicy dr贸g p艂ac膮 za ca艂y rok.
Ustawa wejdzie w 偶ycie w 2016 roku. Dok艂adny termin rozpocz臋cia pobierania myta nie zosta艂 podany. Rz膮d liczy na wp艂ywy do bud偶etu w wysoko艣ci 500 mln euro rocznie. Uzyskane 艣rodki maj膮 by膰 przeznaczone w ca艂o艣ci na infrastruktur臋.
"Kto korzysta, ten p艂aci"
Minister transportu Alexander Dobrindt (CSU) broni艂 podczas debaty w Bundestagu ustawy jako "aktu sprawiedliwo艣ci". - Kto korzysta z dr贸g, ten p艂aci - powiedzia艂 bawarski polityk. Przekonywa艂, 偶e w innych europejskich krajach od dawna obowi膮zuje myto. Zapewni艂, 偶e przepisy niemieckie s膮 zgodne z prawem unijnym. SPD zabiega艂a o wy艂膮czenie z systemu op艂at odcink贸w autostrad w regionach nadgranicznych, w tym przy granicy z Polsk膮, jednak bez powodzenia. Zdaniem opozycji koszty pobierania op艂at przekrocz膮 planowane zyski. Zieloni i Lewica krytykowa艂y ustaw臋 jako antyeuropejsk膮. Opozycja ma nadziej臋, 偶e Trybuna艂 Sprawiedliwo艣ci UE wstrzyma wdra偶ania systemu op艂at.
Pod lup膮 Brukseli
Rzeczniczka Komisji Europejskiej Mina Andreewa zapowiedzia艂a na pi膮tkowej konferencji prasowej w Brukseli, 偶e jak przepisy te zostan膮 przyj臋te i podpisane przez prezydenta Niemiec, to KE sprawdzi je pod k膮tem zgodno艣ci z prawem unijnym. Przypomnia艂a, 偶e w ci膮gu ostatnich kilku miesi臋cy KE prowadzi艂a rozmowy z niemieckimi w艂adzami na ten temat. Kierowcy samochod贸w ci臋偶arowych p艂ac膮 za przejazd po niemieckich autostradach od 2005 roku. W czwartek wieczorem Bundestag zwi臋kszy艂 o 1100 km sie膰 dr贸g, na kt贸rych obowi膮zuj膮 op艂aty dla kierowc贸w samochod贸w ci臋偶arowych. Myto za przejazd b臋d膮 musieli p艂aci膰 kierowcy pojazd贸w o ci臋偶arze dopuszczalnym powy偶ej 7,5 ton, a nie jak dotychczas od 12 ton.
Dodatkowe wp艂ywy
Ta ustawa wejdzie w 偶ycie 1 lipca. Do systemu dr贸g p艂atnych zostan膮 w艂膮czone drogi krajowe, posiadaj膮ce po cztery pasy ruchu. Zmiana przepis贸w dotycz膮ca ci臋偶aru pojazd贸w obj臋tych op艂atami b臋dzie obowi膮zywa膰 od pa藕dziernika. Niemieckie w艂adze licz膮 na dodatkowe wp艂ywy do bud偶etu z tego tytu艂u w wysoko艣ci 380 mln euro rocznie.
W 2012 roku op艂atami obj臋to dodatkowo 1200 km dr贸g krajowych. Obecnie roczne wp艂ywy do bud偶etu tytu艂em tych op艂at wynosz膮 4,5 mld euro. Rz膮d Niemiec planuje rozszerzenie od 2018 roku myta dla ci臋偶ar贸wek na wszystkie niemieckie drogi.
Autor: tol / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽shutterstock.com