Komisja Europejska wszczęła w poniedziałek dochodzenie w sprawie sześciu miliardów euro pomocy publicznej udzielonej przez rząd Niemiec Lufthansie w czasie pandemii COVID-19. KE zamierza sprawdzić, czy Berlin udzielił wsparcia liniom lotniczym zgodnie z unijnymi przepisami.
Pomoc publiczna została zatwierdzona w czerwcu 2020 r. przez KE. Aby z niej skorzystać, Lufthansa musiała przestrzegać szeregu zobowiązań, takich jak zakaz wypłacania dywidend i ścisłe ograniczenie wynagrodzeń kadry zarządzającej, w tym zakaz wypłacania premii. Ponadto Lufthansa musiała pozbyć się do 24 slotów dziennie na lotniskach we Frankfurcie i Monachium, aby umożliwić konkurencyjnym przewoźnikom utworzenie tam bazy.
Wyrok unijnego sądu
W swoim wyroku z 10 maja 2023 r. Sąd UE, który jest częścią Trybunału Sprawiedliwości UE, uchylił jednak decyzję KE, uznając, że pomoc nie została udzielona zgodnie z unijnymi przepisami. Po wyroku Sądu UE Komisja poinformowała, że przeprowadzi bardziej szczegółowe dochodzenie. Daje to Niemcom i zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia uwag.
Lufthansa komentuje
Odwołanie Lufthansy od tej decyzji Sądu UE jest nadal w toku. Jednocześnie grupa spłaciła już pomoc w całości, co może ograniczyć natychmiastowe skutki orzeczenia sądu. Może ono mieć natomiast konsekwencje dla przyszłych planów ratunkowych dla spółek.
Rzecznik Lufthansy stwierdził, że firma przewidziała w swoim raporcie rocznym za 2023 r., że Komisja rozpocznie formalne dochodzenie, tak jak to zrobiła w podobnych przypadkach.
Do Lufthansy należą linie lotnicze: Swiss International, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Air Dolomiti, Eurowings, Germanwings GmbH, Edelweiss Airi SunExpress Deutschland. Linie te obsługują loty do ponad 300 destynacji w około 100 krajach, dysponując flotą ponad 700 samolotów.
Źródło: PAP, Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock