Luksusowe marki wstrzymują sprzedaż w Rosji

moskwa sklep butik - Papin Lab shutterstock_1299123124_S
Wojna Rosja - Ukraina. Szewach Weiss: Putin jest takim typowym carem
Źródło: TVN 24
Francuskie marki LVMH, Hermes, Kering oraz Chanel podjęły decyzję o tymczasowym zamknięciu swoich sklepów w Rosji. Decyzja ma związek z rosyjską inwazją na Ukrainie. O wstrzymaniu sprzedaży w Rosji poinformowały także H&M i Zara.

"Sprzedawcy towarów luksusowych byli dotychczas w dużej mierze pominięci w sankcjach zachodnich rządów. Jednak po ich wprowadzeniu wiele firm uznało, że prowadzenie działalności gospodarczej i realizacja zamówień w regionie będzie wiązać się z licznymi utrudnieniami" - pisze BBC.

Inwazja Rosji na Ukrainę. Kolejne firmy zawieszają sprzedaż

Hermes, producent luksusowych akcesoriów oraz szwajcarski właściciel salonów jubilerskich Cartier Richemont byli jednymi z pierwszych koncernów, które wstrzymały prowadzenie działalności w Rosji.

Teraz decydują się na to kolejne firmy. LVMH, do którego należą m.in. takie marki jak Christian Dior, Givenchy czy Bulgari, od niedzieli zamknie w kraju 124 placówki.

O wstrzymaniu działalności poinformował też Chanel. "Biorąc pod uwagę nasze rosnące obawy dotyczące obecnej sytuacji oraz rosnącej niepewności, Chanel postanowił tymczasowo zawiesić działalność w Rosji" - poinformowała firma w mediach społecznościowych.

Na taki ruch zdecydował się również Kering, właściciel marek Gucci i Saint Laurent, który ma dwa sklepy w Rosji i zatrudnia w tym kraju 180 pracowników.

Jeden z przedstawicieli branży powiedział BBC, że luksusowe marki muszą "wybrać ludzkie uczucia zamiast zysku".

Nie wszystkie marki jednak do tej pory wsłuchały się w ten apel. Dom mody Prada nie odpowiedział na prośby o komentarz BBC w sprawie zaprzestania sprzedaży swoich produktów w Rosji. Włoski dom mody Giorgio Armani nie podjął jeszcze takiej decyzji, ale jego kierownictwo zaleciło, aby nie odtwarzano jakiejkolwiek muzyki na ostatnim pokazie mody w Paryżu, co miało pokazać, że "nikt tutaj nie świętuje".

Niewielki udział w sprzedaży

Chociaż zamożni Rosjanie są konsumentami dóbr luksusowych, analitycy podkreślają, że odsetek sprzedaży towarów luksusowych w Rosji jest niewielki w porównaniu z kluczowymi rynkami dla branży, takimi jak Chiny, czy Stany Zjednoczone. Luca Solca z Bernstein Research powiedział, że sprzedaż w Rosji stanowi około 2 proc. światowych przychodów większości firm sprzedających odzież luksusową.

Inne marki odzieżowe

Hiszpański Inditex, który jest właścicielem Zary poinformował w sobotę, że wstrzymał handel w Rosji, zamykając 502 sklepy i zaprzestając sprzedaży internetowej. Wcześniej o zamknięciu 150 sklepów w Rosji poinformowała szwedzka grupa H&M.

Oglądaj TVN24 na żywo

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: