W Hiszpanii rośnie liczba dużych miast, w których sporadycznie odnotowuje się śmiertelne wypadki na drogach. Według komentatorów jest to wynik wprowadzania drastycznych ograniczeń prędkości pojazdów.
Wprowadzane wraz z nasileniem się epidemii COVID-19 restrykcje w przemieszczaniu się obywateli Hiszpanii wprawdzie mają wpływ na malejącą liczbę aut na drogach oraz wypadków samochodowych ze skutkiem śmiertelnym, ale nie są decydujące dla spadających z roku na rok liczb ofiar wypadków drogowych.
Komentatorzy stacji Cadena Ser odnotowali we wtorek, że rosnąca liczba dużych miast w Hiszpanii, w których śmiertelne tragedie na drogach są sporadyczne, jest w szczególności efektem wprowadzania drastycznych ograniczeń prędkości pojazdów.
Wypadki drogowe w Hiszpanii
Według policyjnych statystyk najbezpieczniejszym z dużych miast w Hiszpanii jest położne w aglomeracji Madrytu Mostoles. W ciągu ostatnich sześciu lat na liczącą 200 tysięcy osób populację przypadało tam średnio 0,20 wypadków śmiertelnych rocznie.
Władze podmadryckiego miasta tłumaczą niski wskaźnik tragicznych zdarzeń drogowych licznymi w tym mieście przejściami dla pieszych, powszechną sygnalizacją świetlną oraz powszechnymi limitami prędkości.
Średnio raz na pięć lat śmiertelny wypadek drogowy ma miejsce w znanym wśród pielgrzymów mieście Santiago de Compostela, na północnym zachodzie. Lokalne władze również twierdzą, że kluczem do sukcesu były tam restrykcje w limitach prędkości jazdy.
Ograniczenia prędkości
Innym przykładem miasta, w którym podejmowane są działania służące ograniczeniu liczby ofiar wypadków na drogach, jest Bilbao, na północy Hiszpanii. We wrześniu 2020 roku ta licząca 300 tysięcy mieszkańców stolica regionu Bizkai została objęta ograniczeniem prędkości jazdy do 30 kilometrów na godzinę.
W Hiszpanii strefy z ograniczeniami prędkości do 30 kilometrów na godzinę występują już w 19 miastach. Najsurowsze obostrzenia ma licząca 80 tysięcy mieszkańców Pontevedra, na północnym zachodzie kraju. Maksymalną prędkość jazdy w centrum tego miasta ustalono na zaledwie 10 kilometrów na godzinę.
W 2019 roku rząd Hiszpanii zatwierdził tzw. Krajowy Plan Jakości Powietrza. Zgodnie z nim do 2023 roku w centrach miast, które mają powyżej 50 tysięcy mieszkańców, zostaną wprowadzone ograniczenia służące całkowitemu wyeliminowaniu tam ruchu samochodowego.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock