Rosnący rynek gronowych trunków kusi winiarzy z wielu krajów. Pozycja bułgarskiego lidera jest jednak na razie niezagrożona - pisze poniedziałkowa "Rzeczpospolita".
Jak szacuje branża winiarska, w 2014 r. Polacy kupili ponad 15 mln litrów bułgarskich win. Tym samym trunki z Bułgarii, królujące u nas od czasów PRL-u, obroniły pozycję lidera.
Coraz więcej
Ich sprzedaż zwiększyła się o niemal 10 proc. i była prawie dwa razy wyższa niż zajmujących miejsca na podium win z Francji (9 mln l) i USA (8 mln l). Kolejne pozycje zajęły trunki z Hiszpanii i Portugalii (po 7 mln l) oraz Włoch (5 mln l). Ale niska cena win z Bułgarii sprawia, że pod względem wartości sprzedaży – z niespełna 190 mln zł – zajmują 3. miejsce, za Stanami Zjednoczonymi i Francją. Producenci win z wielu krajów chcą zdobyć przyczółek w Polsce, bo nasz rynek ma szansę nadal rosnąć. Jak podaje firma doradcza KPMG, dorosły Polak wypija na razie tylko 5,5 l wina rocznie i wyprzedzają nas nie tylko Francuzi czy Włosi, ale nawet Czesi i Słowacy.
Autor: mn / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Quinn Dombrowski/(CC BY-SA 2.0)/wikimedia.org