Egipt nie oddaje kontenerowca, który zablokował kanał. "Mamy nadzieję na szybkie porozumienie"

Egipt nie wypuszcza 400-metrowego kontenerowca Ever Given, który przez prawie tydzień w marcu blokował Kanał Sueski. Władze kraju czekają, aż właściciel zgodzi się na wypłatę odszkodowania. - Statek pozostanie tutaj do zakończenia śledztwa i wypłaty odszkodowania - stwierdził w egipskiej państwowej telewizji Osama Rabie, szef Zarządu Kanału Sueskiego, na którą powołuje się "Wall Street Journal".

- Mamy nadzieję na szybkie porozumienie. W chwili gdy zgodzą się na odszkodowanie, statek będzie mógł ruszyć - podkreślił.

Rabie nie określił jakiej kwoty domagają się egipskie władze jako odszkodowania. W ubiegłym tygodniu powiedział, że Egipt może domagać się około 1 miliarda dolarów odszkodowania, jako pokrycie kosztu operacji uwolnienia statku, utraty opłat tranzytowych - ważnego źródła obcej waluty dla kraju i innych kosztów związanych z zablokowaniem Kanału.

Według oceny londyńskiej firmy analitycznej Refinitiv, sama blokada Kanału Sueskiego kosztowała Egipt 95 mln dolarów utraconych opłat tranzytowych.

OBEJRZYJ "OSIEM LAT BLOKADY KANAŁU SUESKIEGO. NIEZWYKŁE ZDJĘCIA POLAKA" W TVN24 GO >>>

Blokada Kanału Sueskiego

Przewożący towary na trasie Azja-Europa kontenerowiec Ever Given, we wtorek 23 marca obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu. Ruch przez ten szlak wodny - wyceniany na ponad 9 mld dol. dziennie - został wstrzymany, co jeszcze bardziej zakłóciło globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię wywołaną przez koronawirusa.

W poniedziałek 29 marca, dzięki pracy holowników, statek został sprowadzony z mielizny na tor wodny i zaczął poruszać się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.

Zablokowany Kanał Sueski
Zablokowany Kanał Sueski
Źródło: PAP/Maciej Zieliński

Dwa nowe holowniki

29 marca na pokład kontenerowca weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić, czy jednostka nie ma żadnych uszkodzeń.

Powodem utknięcia na mieliźnie miał być zły manewr kapitana - przekazali włoskiej agencji Nova przedstawiciele Zarządu Kanału.

Szef Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział agencji Nova, że Egipt będzie miał dwa nowe holowniki - jeden w tym miesiącu, a drugi w sierpniu. Planowany też jest zakup największej pogłębiarki na Bliskim Wschodzie i kolejnych pięciu chińskich holowników.

Kanał Sueski zablokowany

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Agencja Reutera zwróciła uwagę, że około 15 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą.

Po informacji o odblokowaniu kanału ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w USA spadały o ponad 2 procent. Na rynkach ropy od ubiegłego wtorku utrzymywał się niepokój po tym, jak na Kanale Sueskim kontenerowiec osiadł na mieliźnie.

Jak duży jest kontenerowiec Ever Given?
Jak duży jest kontenerowiec Ever Given?
Źródło: tvn24.pl
Zobacz także: