Najstarszy browar rzemieślniczy w USA ogłosił zamknięcie swojej działalności po ponad 127 latach. Anchor Brewing Company jako przyczyny upadku wskazał między innymi "trudne czynniki ekonomiczne". W komentarzach pojawia się jednak także brak zrozumienia biznesu ze strony japońskiego inwestora, który kupił browar kilka lat wcześniej.
Firma z siedzibą w San Francisco ogłosiła, że zaprzestaje działalności "w następstwie połączenia trudnych czynników ekonomicznych i spadającej sprzedaży od 2016 r." – wynika z komunikatu cytowanego przez portal CNN. Serwis zauważa, że browary rzemieślnicze w szczególności odczuły problemy w postaci zmieniających się nawyków konsumentów, rosnących kosztów i utrzymujących się wyzwań związanych z łańcuchem dostaw.
Innym problemem miała być Sapporo, japońska firma browarnicza, która przejęła markę w 2017 roku. W zeszłym miesiącu pracownicy skarżyli się w rozmowie z VinePair na rzekomo złe zarządzanie Sapporo i brak zrozumienia kultury i rynku piwa rzemieślniczego w Stanach Zjednoczonych. Ponadto rebranding marki Anchor z 2021 r. został skrytykowany za zbytnie oddalenie się od klasycznego wyglądu.
127 lat historii
- To była niezwykle trudna decyzja, którą Anchor podjął dopiero po wielu miesiącach starannego przeglądu sytuacji – powiedział rzecznik Anchor Brewing, Sam Singer. Dodał, że "skutki pandemii, inflacji, zwłaszcza w San Francisco, oraz wysoce konkurencyjny rynek nie pozostawiają firmie innego wyjścia, jak tylko podjąć tę smutną decyzję o zaprzestaniu działalności" browaru, który otworzono w 1896 roku.
Pracownicy browaru Anchor, w sumie 61 osób, otrzymali w środę prawnie wymagane 60-dniowe wypowiedzenie i otrzymają "pakiety wsparcia przejściowego". Produkcja została natychmiast wstrzymana, a piwo będzie dostępne w sprzedaży jeszcze do końca lipca.
W zeszłym miesiącu Anchor ograniczył dystrybucję krajową, ograniczając sprzedaż tylko do Kalifornii i ogłosił, że po prawie 50 latach kończy produkcję ulubionego przez fanów "Christmas Ale".
Browar przekazał, że decyzje te zostały podjęte w celu "zmniejszenia kosztów", jednak "w końcu wydatki nadal przewyższały przychody, nie pozostawiając firmie innego realnego wyboru".
Próba sprzedaży firmy
Anchor przekazał, że Sapporo podejmowało "wielokrotne wysiłki" w ciągu ostatniego roku, aby sprzedać firmę, jednak nie przyniosły one rezultatu. Przedstawiciel firmy stwierdził, iż "możliwe jest, że pojawi się klient na browar w ramach procesu likwidacji".
Według Stowarzyszenia Piwowarów, pod rządami Sapporo produkcja piwa Anchor znacznie spadała każdego roku (z wyjątkiem 2021 r.). Brewbound, strona branży piwowarskiej, wcześniej informowała, że niedawny zakup browaru rzemieślniczego Stone Brewing przez Sapporo wywołał obawy wśród pracowników Anchor co do tego, jak ich browar pasuje do planów Sapporo.
Źródło: CNN
Źródło zdjęcia głównego: Yalonda M. James/San Francisco Chronicle via Getty Image