Dziś ruszyła druga tura wysyłki listów z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do przedsiębiorców. Pisma zawierają indywidualne, jeden dla każdego płatnika składek numer rachunku do wpłat.
1. Kto dostanie list
ZUS w trzech turach wyśle łącznie 3,7 mln listów do przedsiębiorców. Jak szacuje Zakład z 3,7 mln listów liczba aktywnych płatników składek wyniesie ok. 2,48 mln. Pozostałe 1,14 mln płatników jest nieaktywnych - mają np. zawieszoną działalność gospodarczą, ale oni również muszą zostać poinformowani o nowym własnym numerze konta wpłat do ZUS. Trzecia transzę wysyłki zaplanowano na 16-20 października.
2. Nowy numer
Wysyłane przez ZUS pisma zawierają nowy indywidualny numer rachunku, który będzie stosowany od 2018 roku, jego końcówka to numer NIP przedsiębiorcy. Dzięki nowemu numerowi od nowego roku firmy, przedsiębiorcy oraz osoby samozatrudnione będą opłacać wszystkie składki jednym zwykłym przelewem na indywidualny numer rachunku składkowego.
3. Jakie składki
Jeden numer zastąpi trzy lub cztery dotychczasowe - kierowane na poszczególne rodzaje składek: na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i ew. Fundusz Emerytur Pomostowych. Co ważne po zmianach płatnik nie będzie podawał w przelewie, jakie składki opłaca i za jaki okres. Zakład sam rozdzieli kwotę na poszczególne składniki, albo zaliczy na zadłużenie, które ma płatnik. Dzięki zmianie płatnicy nie tylko zaoszczędzą pieniądze (zamiast kilku przelewów wypełnią tylko jeden), ale również uniknął wielu błędów, bo w nowym przelewie zrezygnowano z podawania danych identyfikacyjnych czy okresu i typu wpłaty.
4. Zamknięcie rachunku
Od 1 stycznia 2018 r. wszystkie składki, bez względu na okres którego dotyczą, należy wpłacać na indywidualny numer rachunku składkowego. Jeśli płatnik nie będzie znał swojego numeru rachunku składkowego, nie opłaci w 2018 r. składek. Dotychczasowe rachunki będą zamknięte.
5. Właściwy adres
Należy pamiętać, że list z ZUS dotrze do płatnika tylko, gdy Zakład zna jego aktualny adres. Jeśli nie zgłosił on zmiany danych, powinien to zrobić jak najszybciej w oddziale ZUS. Płatnicy, którzy do końca grudnia 2017 r. nie otrzyma informacji o numerze rachunku składkowego albo zgubi list, powinien zgłosić się do ZUS albo zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (nr tel. 22 560 16 00).
Autor: msz / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock