Zbudują fragment S19. "Rozładuje jeden z największych korków"

Drogą krajową nr 19, która będzie częścią powstającej trasy Via Carpatia, między Lublinem a Lubartowem porusza się od 20 do 25 tys. pojazdów na dobę
"To może powodować oburzenie kierowców". 200 złotych za brak biletu parkingowego
Źródło: TVN24 BiS
Ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji programowej odcinka trasy Via Carpatia między Lublinem a Lubartowem. Blisko 24-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 ma być gotowy do 2024 roku - zapowiada lubelski oddział GDDKiA.

Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek podkreślił, że droga między Lublinem a Lubartowem należy do newralgicznych w regionie.

- Ta inwestycja rozładuje jeden z największych korków, które tworzą się na drogach krajowych w Polsce i odblokuje gminę Niemce – powiedział na konferencji prasowej.

Koszt wybudowania 24-kilometrowego fragmentu ekspresowej trasy wyniesie ok. 900 milionów złotych.

- Ten odcinek był dotychczas najmniej zaawansowany, a tam jest największy ruch. Udało się przyśpieszyć prace - dodał dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Stanisław Schodziński.Drogą krajową nr 19, która będzie częścią powstającej trasy Via Carpatia, między Lublinem a Lubartowem porusza się od 20 do 25 tys. pojazdów na dobę, podczas gdy innymi jej odcinkami – kilkanaście tysięcy.

Zwycięzca przetargu na koncepcję programową będzie miał za zadanie przeprowadzenie badań geologicznych oraz opracowanie wariantów technicznych drogi między Lublinem a Lubartowem, w tym obiektów inżynierskich, kształtu węzłów, dróg do obsługi ruchu lokalnego, ścieżek dla pieszych i rowerzystów.

Drogą między Lublinem a Lubartowem porusza się od 20 do 25 tys. pojazdów na dobę
Drogą między Lublinem a Lubartowem porusza się od 20 do 25 tys. pojazdów na dobę
Źródło: GDDKiA

Trasa ekspresowa S19

Podpisanie umowy na koncepcję programową GDDKiA przewiduje w lutym przyszłego roku. Po jej sporządzeniu ogłoszony będzie przetarg na wykonanie drogi w systemie projektuj i buduj. Budowę przewidziano na lata 2020-2024.Inwestycja będzie obejmowała przebudowę istniejącej obwodnicy Lubartowa. Będzie ona uzupełniona o drugą jezdnię, powstaną na niej wiadukty i bezkolizyjne skrzyżowania. Droga S19 ominie od wschodu Niemce i pobiegnie do węzła Rudnik na obwodnicy Lublina.Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie około 200 km. Gotowe jest obecnie 35 km trasy ekspresowej, z czego część to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Trwają przetargi na budowę odcinków o łącznej długości 75 km, na pozostałą część są przygotowywane. Koszt całości inwestycji, z wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł.

- Finansowanie jest już zapewnione – podkreślił Schodziński.

Via Carpatia

Jeszcze w październiku przewidywane jest podpisanie umów na realizację, w trybie projektuj i buduj, 33-kilometrowego fragmentu Via Carpatii od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie w pobliżu granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Podzielony on został na trzy odcinki realizacyjne. Szacowany koszt tego fragmentu trasy to 1,3 mld zł, ma być gotowy do 2021 r.W październiku otwarte zostały oferty na budowę kolejnego fragmentu Via Carpatii, od Lublina do Kraśnika, długości około 42 km. On też został podzielony na trzy odcinki. Podpisanie umów z wykonawcami przewidziano na luty 2018 r. Koszt szacowany jest na 1,6 mld zł.W listopadzie tego roku GDDKiA planuje podpisanie umowy na koncepcję programową fragmentu Via Carpatii od Lubartowa do granicy z woj. mazowieckim, o długości około 81 km. Ten fragment – podzielony na cztery odcinki - ma być budowany w latach 2019-2024. Jego koszt szacuje się na 2,4 mld zł.Istniejące już odcinki Via Carpatia w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Przebieg Via Carpatia
Przebieg Via Carpatia

Autor: tol/ms / Źródło: PAP

Zobacz także: