Wojewoda podlaski wydał zezwolenie na realizację 24-kilometrowego odcinka trasy S61 Via Baltica od obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Wydana decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wykonawca może zaczynać budowę.
- W ten sposób rozpoczynamy jakby kolejny cykl umożliwiania wykonawcom realizacji inwestycji pod nazwą Via Baltica - powiedział o wydanej w poniedziałek decyzji wojewoda Bohdan Paszkowski.
Przypomniał, że w urzędzie w trakcie procedowania są dokumenty na wydanie takich decyzji dla czterech kolejnych odcinków Via Baltica, za których budowę odpowiada białostocki oddział GDDKiA. Łącznie GDDKiA w Białymstoku nadzoruje realizację 9 z 12 odcinków tej planowanej trasy.
Via Baltica do granicy z Litwą
Projekt i budowa odcinka Suwałki - Budzisko Via Baltica - wraz z obwodnicą miejscowości Szypliszki - to koszt 605,5 miliona złotych.
Wykonawcą jest konsorcjum Impresa Pizzarotti & C. S.p.A z Włoch i Pizzarotti SA ze Szwajcarii, które wygrało przetarg. Inwestycja będzie się łączyć z już istniejącą obwodnicą Suwałk, która również jest fragmentem trasy Via Baltica, powstanie węzeł drogowy Suwałki-Północ.
Wojewoda powiedział, że odcinek Suwałki-Budzisko jest "bardzo ważny", bo - gdy inwestycja się zakończy - "w nowym standardzie" połączy komunikacyjnie Polskę i Litwę. Wskazał, że odcinek ten jest najdłuższym spośród dotychczas realizowanych odcinków Via Baltica, które będą sukcesywnie powstawać. Przypomniał, że gotowa jest obwodnica Suwałk, trwa budowa tak zwanej drugiej jezdni na już istniejącej obwodnicy Szczuczyna. Wojewoda poinformował, że droga ekspresowa z Suwałk do Budziska będzie biegła tak zwanym nowym śladem. Na trasie powstanie ponad 30 różnego rodzaju obiektów inżynierskich, cztery miejsca do obsługi podróżnych. Dyrektor GDDKiA w Białymstoku Wojciech Borzuchowski dodał, że nawierzchnia będzie wykonana z betonu cementowego, droga będzie dostosowana do najcięższego ruchu. - Zadanie jest dosyć złożone i trudne. 34 obiekty inżynierskie, 24,1 kilometra, a czas na realizację stosunkowo krótki - mówił Wojciech Borzuchowski.
- Łącznie Via Baltica, jako całość, powinna powstać do 2022 roku. Wszystko na to wskazuje - mówił Borzuchowski.
Kolejne odcinki
Jak wcześniej podawała GDDKiA, inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF - Connecting Facility Europe - Łącząc Europę. Wojewoda zapowiedział, że kolejne zezwolenia na realizację kolejnych odcinków Via Baltica będą wydawane sukcesywnie, ma to być w 2019 roku. GDDKiA w Białymstoku przygotowuje się do ogłoszenia ponownego przetargu na budowę prawie 19,5-km odcinka S61 Podborze-Śniadowo. Dyrekcja i wybrana w przetargu firma Rubau Polska wcześniej poinformowały o wzajemnym wypowiedzeniu, odstąpieniu od realizacji tego kontraktu o wartości blisko 480 milionów złotych. Wojciech Borzuchowski poinformował, że "praktycznie gotowy" jest projekt inwestycji Podborze - Śniadowo, ale nie złożono jeszcze do wojewody wniosku o wydanie zezwolenia na realizację. W nowym przetargu drogowcy będą szukać firmy, która zbuduje tę drogę.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock