Umowa na budowę tunelu w Świnoujściu wreszcie podpisana. Po niedawnej rezygnacji firmy Astaldi wykonawcą projektu i robót budowlanych będzie konsorcjum Porr S.A. Na wybudowanie tunelu ma 48 miesięcy.
- Będziemy pilnować każdego dnia, żeby za cztery lata tunel został rzeczywiście otwarty - mówił premier Mateusz Morawiecki podczas poniedziałkowej uroczystości podpisania umowy na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin.
Morawiecki zwrócił uwagę, że akurat w dniu 17 września, czyli w 79-tą rocznicę "rozdarcia Polski" po napaści Niemiec hitlerowskich i Związku Sowieckiego, dokonuje się symboliczne "scalanie Polski" poprzez budowę tunelu w Świnoujściu.
- Wierzę, że przez takie inwestycje jak ta, nie tylko będziemy sklejać Polskę w wymiarze materialnym, infrastrukturalnym, symbolicznym, międzyludzkim, ale pokażemy też, na co stać Polskę w wymiarze rozwojowym i gospodarczym - dodał. Zdaniem szefa rządu, to jest więc symboliczny dzień, w którym "przełamujemy wiele dotychczasowych schematów".
Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że warto mieć marzenia. Mówił o marzeniach: turystów, którzy aby dostać się do Świnoujścia musieli niejednokrotnie czekać kilka godzin; mieszkańców miasta, którzy czasami musieli jechać "na stały ląd" przez Niemcy; tych, którzy liczyli, że będą mogli bezpiecznie poruszać się polskimi drogami wzdłuż zachodniej granicy Polski.
Kolejne podejście
Tunel zaprojektuje i wybuduje Porr S.A. (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin S.A. - wynika z informacji służb prasowych świnoujskiego magistratu. Inżynierem kontraktu jest Sweco Consulting z Poznania (lider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania.
Wcześniej z podpisania umowy na projekt i budowę tunelu zrezygnowała wybrana w przetargu włoska firma Astaldi. Spółka podała w komunikacie kilka powodów odstąpienia od podpisania umowy. Pierwszym z nich jest upływ "prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót", kolejnym - brak "rzeczywistej waloryzacji kosztów robót w Polsce, które tylko w ostatnim czasie wzrosły o 30 proc." Wymieniono też duże ryzyko "wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych" oraz braki w dostępie "do zasobów materiałowych i osobowych na polskim rynku".
Konsorcjum firm Porr złożyło drugą po Astaldi najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.
Cztery lata na wybudowanie tunelu
Wykonawca inwestycji ma 48 miesięcy od daty podpisania umowy na wybudowanie tunelu. Świnoujście planowało wcześniej zrealizować inwestycję do końca 2021 r.
Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.
Rozwiązanie komunikacyjnych problemów
Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania promu i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Autor: mp / Źródło: tvn24bis, PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA