Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma zostać otwarty we wrześniu. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że trwa kolejny etap inwestycji. Chodzi o prace przy budowie drugiego etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Roboty są prowadzone na rzece Elbląg. - Zawansowanie robót osiągnęło już półmetek - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Umowa z wykonawcą pierwszego etapu projektu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" została podpisana w październiku 2019 roku. Ten etap inwestycji jest na finiszu. "Już niedługo, bo 17 września otworzymy kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To pierwszy etap wielkiego projektu, jakim jest budowa nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk" - powiedział, cytowany w komunikacie, wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Drugi etap inwestycji
W kwietniu 2021 roku inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni, podpisał umowę z wykonawcą drugiego etapu projektu, którym została firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.
"Jednym z elementów inwestycji łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie. Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zawansowanie robót osiągnęło już półmetek" - przekazał Gróbarczyk.
Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniło w komunikacie, że zakres prac drugiego etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego.
"Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wchodzi w decydujący etap. Elementem bardzo ściśle związanym z drugim etapem jest droga powiatowa oraz most w Nowakowie, który budujemy jako nową przeprawę. Obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji. Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami" - poinformował zastępca pełnomocnika do spraw realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni Andrzej Małkiewicz.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
Według MI "budowa nowej drogi wodnej stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci szlak wodny na Bałtyk, obecnie prowadzący przez Cieśninę Piławską, o prawie sto kilometrów".
Po zakończeniu całości prac droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 metra.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe Budimex