Podpisano umowy na przebudowę odcinka autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica i rozbudowę węzła Szczecin Kijewo. Są to ostatnie fragmenty tej drogi posiadające nawierzchnię z wykonanych 80 lat temu płyt betonowych - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Oba zadania będzie realizowała firma Energopol Szczecin. Łączna wartość podpisanych w piątek umów to około 92 miliony złotych (35,4 mln - odcinek szlakowy i 56,6 mln - węzeł). Zakończenie realizacji planowane jest pod koniec 2019 roku (odcinek szlakowy) i w połowie 2020 roku (węzeł Kijewo).
Jak wskazano, zrealizowanie tych inwestycji będzie oznaczało ukończenie autostrady A6.
Znikną płyty betonowe
"Szczecin Dąbie - Rzęśnica to ostatni odcinek szlakowy autostrady A6 posiadający wykonaną 80 lat temu nawierzchnię z płyt betonowych, która obecnie jest w złym stanie. W jej miejsce zostanie wykonana nowa nawierzchnia bitumiczna, a skruszony beton z obecnej nawierzchni posłuży jako podbudowa" - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Nowe jezdnie będą szersze o pas awaryjny, którego nie ma obecnie na tym odcinku. Zostanie wybudowane również duże przejście górne dla zwierząt, a cała trasa wygrodzona. Przebudowa rozpocznie się na północ od węzła Szczecin Dąbie, gdzie kończy się przebudowany w poprzednich latach odcinek, a zakończy przez węzłem Rzęśnica. Jak dodano, ten węzeł zostanie przebudowany w ramach realizacji odcinka Miękowo - Rzęśnica drogi S3.
Węzeł po nowemu
Węzeł Szczecin Kijewo stanowiący połączenie autostrady A6 z DK nr 10 został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie na przełomie lat 70. i 80. został rozbudowany o południową część.
"Betonowa nawierzchnia autostrady po północnej stronie węzła ma już 80 lat i znajduje się w złym stanie. Część łącznic nie ma pasów włączania i wyłączania, a pozostałe są nienormatywne. Współczesnych parametrów nie spełniają również wiadukty znajdujące się na węźle" - wylicza GDDKiA.
Zakres prac obejmie odcinek A6 o długości 1,8 km i DK 10 o długości 1,3 km.
Wskazano, że roboty obejmą wyburzenie i wykonanie od nowa obu wiaduktów węzła, budowę nowych łącznic i jezdni zbiorczo-rozprowadzających w ciągu autostrady A6. Nawierzchnia autostrady zostanie przebudowana na bitumiczną, a jezdnie zostaną poszerzone o pas awaryjny. W efekcie powstanie nowy, większy węzeł drogowy, który ma zapewnić poprawę płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Utrudnienia dla kierowców
GDDKiA przypomina, że autostrada A6 na tym odcinku przebiega wspólnie z drogą S3, czyli główną trasą prowadzącą nad morze. Natężenie ruchu podczas wakacji wzrasta w tym miejscu nawet trzykrotnie.
Dlatego, jak podkreślono, od 15 czerwca do 31 sierpnia wykonawca nie będzie mógł zawężać przekroju drogi. Mają być dostępne zatem po dwa pasy ruchu w każdą stronę, zarówno na odcinku szlakowym, jak i w obrębie węzła Szczecin Kijewo.
Poza okresem wakacyjnym można się spodziewać zamknięcia jednej z jezdni autostrady celem jej przebudowy (ruch w obu kierunkach będzie odbywał się drugą jezdnią). Utrudnień na pewno nie unikną również kierowcy jadący drogą krajową numer 10 przez węzeł Szczecin Kijewo.
Autor: mb/ms / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24