Akcje spółki Polskie Porty Lotnicze (PPL) zostały wniesione do Grupy Kapitałowej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). PPL jest właścicielem i zarządcą Lotniska Chopina w Warszawie oraz portów lotniczych w Zielonej Górze i Radomiu. Posiada też udziały w większości portów regionalnych w Polsce.
Jak poinformowano w piątkowym komunikacie, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała wniósł akcje spółki Polskie Porty Lotnicze do Centralnego Portu Komunikacyjnego. "W ten sposób spółka PPL dołączyła do Grupy Kapitałowej CPK skupiającej główne aktywa i procesy inwestycyjne dla infrastruktury lotniskowej w Polsce" - wyjaśniła spółka CPK.
Jak podano, wniesienie do CPK akcji spółki PPL o wartości 6,4 mld zł i ubiegłotygodniowa emisja przez Ministerstwo Finansów obligacji dla spółki CPK o wartości 3,6 mld zł podwyższyły jej kapitał zakładowy do kwoty blisko 11,5 mld zł. Wszystkie nowoutworzone udziały zostały objęte przez Skarb Państwa. "Środki z emisji obligacji posłużą do kontynuacji przygotowań, projektowania i budowy CPK" - zapowiedziano.
W komunikacie zwrócono uwagę, że podobne rozwiązania w zakresie zarządzania lotniskami działają m.in. w Szwecji (Grupa Svedavia) i Francji (Aeroports de Paris – ADP). Zgodnie z zapowiedziami, Grupa CPK będzie odpowiedzialna za koordynację i pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych związanych z budową nowego lotniska przesiadkowego.
W ocenie Horały "włączenie PPL do CPK przyniesie liczne pozytywne rezultaty". Pełnomocnik rządu m.in. wskazał, że "ruch usprawni budowę infrastruktury CPK, która zapewni kontynuację funkcji Lotniska Chopina w nowym miejscu, w lepszym standardzie i gwarantując zwiększenie liczby miejsc pracy".
Polskie Porty Lotnicze po zmianach
Tym samym zakończono proces przekształceń w PPL. 1 kwietnia br. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" przekształciło się w jednoosobową spółkę akcyjną i zmieniło nazwę na Polskie Porty Lotnicze S.A.
Miało to to związek z wejściem w życie 2 października 2022 roku ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczęła proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną Polskie Porty Lotnicze, a następnie przyłączenia jej do Grupy Kapitałowej CPK.
Wniesienie akcji PPL do spółki CPK jest ostatnim etapem realizacji założeń ustawy.
PPL to największy w Polsce podmiot zajmujący się zarządzaniem portami lotniczymi. Jest właścicielem i zarządcą m.in. Lotniska Chopina w Warszawie oraz portów lotniczych w Zielonej Górze i Radomiu. Posiada też udziały w większości portów regionalnych w Polsce, m.in. w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie.
Kiedy start nowego lotniska?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Według zapowiedzi spółki CPK, pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku. "Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów" - informowała spółka w niedawnym komunikacie.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 roku wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi emocje. W Baranowie i okolicach słychać, że lotnisko może być zbudowane na ludzkiej krzywdzie.
Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock