Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe z funduszy na lata 2014-2020 zamierza wykonać tylko część przygotowywanych prac dotyczących linii E 65 na terenie województwa śląskiego. Z projektu o wartości około 4 miliardów złotych, obecnie planowane są roboty za 2 miliardy złotych.
Chodzi o wiodącą przez ten region część kolejowego połączenia Warszawy z granicą państwa w Zebrzydowicach, a także ważne fragmenty kluczowych w ruchu regionalnym relacji Gliwice - Katowice - Częstochowa oraz Bielsko-Biała - Katowice.
Jakie inwestycje
Jak poinformował rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec, z przygotowywanego w ostatnich latach, pierwotnie szacowanego na 4 mld zł projektu, na razie zrealizowane zostaną prace na odcinku Tychy - Zebrzydowice o zakładanej wartości około 2 miliardów złotych. Remont i rozbudowa przecinającego konurbację katowicką, silnie obciążonego między innymi ruchem aglomeracyjnym odcinka Będzin - Katowice - Tychy, zostały odłożone na kolejne lata. Takie plany zarządcy kolejowej infrastruktury oznaczają między innymi odsunięcie na okres po 2020 roku planowanego na gruncie powstającej w województwie śląskim metropolii zwiększenia tam roli transportu kolejowego. Już teraz samorządowy przewoźnik Koleje Śląskie deklaruje, że w centralnej części regionu wykorzystuje praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.
W ramach ogłaszanego wcześniej, wartego blisko 9 mld zł planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miał objąć linie o długości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65.
Finansowanie projektu
Formalnie cały duży projekt nazwano: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska". Jego I etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km. - To bardzo ważne przedsięwzięcie "wpisane" w infrastrukturę aglomeracji - przypomniał Siemieniec. W grudniu 2015 roku PLK ogłaszała przetargi na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu I etapu. Według rzecznika spółki cała ta dokumentacja obecnie powstaje. - W obecnej perspektywie planujemy sprawnie wykonać odcinek Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o szacowanej wartości 2 mld zł. Zmodernizowana będzie linia, przystanki i stacje, w tym stacja Czechowice-Dziedzice - przekazał Siemieniec.
Wyjaśnił, że to na te prace trafi zaakceptowana w środę przez Komisję Europejską dotacja z trzeciego konkursu unijnego instrumentu Conecting People Facility (CEF). Zgłoszony tam przez PLK projekt dotyczący tego fragmentu linii E65 ma wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF). - Zarekomendowane obecnie wsparcie Komisji Europejskiej planujemy uzupełnić środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - zapowiedział rzecznik PLK. - Pozostały zakres projektu (północny) jest dla PKP Polskich Linii Kolejowych również bardzo ważny. Szykujemy dokumentację i będzie (on - red.) realizowany w kolejnej perspektywie - zasygnalizował.
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock